انتقاد یک کارشناس حوزه آب از مسدود شدن سایت اطلاعات و آمار سدهای کشور

جمعه, 1ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن
انتقاد یک کارشناس حوزه آب از مسدود شدن سایت اطلاعات و آمار سدهای کشور

این روزها که بسیاری از استان‌های کشور از جمله خوزستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان با تنش آبی روبه‌رو هستند، نقش سدسازی‌های بی‌رویه و اجرای طرح‌های انتقال آب در به وجود آمدن وضع موجود بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در این شرایط یک کارشناس حوزه آب از مسدود شدن بخش اطلاعات مربوط به سدهای کشور در وبسایت شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داده و نسبت به از دسترس خارج شدن این اطلاعات انتقاد کرده است.

به گزارش ایسنا، اطلاعات و آمار مربوط به سدهای کشور از جمله سدهای در حال بهره‌برداری،  پروژه احداث سد در دست اجرا و سدهای در دست مطالعه از طریق بخش مربوط به اطلاعات سدهای کشور یعنی daminfo.wrm.ir در وبسایت رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران (wrm.ir)  که زیرمجموعه وزارت نیرو است، در دسترس عموم بود.

براساس آخرین گزارش ایسنا، این وبسایت در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه سال جاری نیز در دسترس بود اما اکنون دسترسی به این سایت مسدود شده و وزارت نیرو یا شرکت مدیریت منابع آب ایران علت این کار را عنوان نکرده ‌است.

فاطمه ظفرنژاد – ‌پژوهشگر آب و توسعه ‌پایدار- ضمن انتقاد از اینکه وزارت نیرو در کمال ناباوری سایت مربوط به اطلاعات سدها را که باید در دسترس مردم باشد، مسدود کرده‌ است، به ایسنا می‌گوید: این آمار و اطلاعات از اواخر دهه ۸۰ و درپی فشار مردم که خواستار در دسترس بودن اطلاعات از اقدامات وزارت نیرو در آبخیزهای کشور بودند، در دسترس قرار گرفت.

او ادامه می‌دهد: دسترسی عموم به این اطلاعات حق مردم است و مسدود شدن این سایت نشان می‌دهد دستگاه‌های دولتی به‌ویژه دستگاه‌های اجرایی در حوضه‌های آبخیز مردم را غریبه‌ترین، بیگانه‌ترین و نامحرم‌ترین افراد می‌دانند.

ظفرنژاد با بیان اینکه مشخص نیست چه کسی و با چه اختیاری این سایت را که متعلق به مردم است مسدود کرده است، اظهار می‌کند: دسترسی به این اطلاعات حق مردم، جوامع بومی و کشاورزانی است که حق‌آبه آنان ‌پشت سدها ضبط می‌شود همچنین این اطلاعات باید در دسترس ‌پژوهشگران، خبرنگاران و اهالی رسانه باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.