روحانی در واکنش به حمله احتمالی علیه سوریه: حمله شود اقدامات نوع دوستانه از قبیل کمک غذایی و دارویی به مردم سوریه خواهیم کرد

پنجشنبه, 14ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

دومین روز چهاردهمین اجلاس اعضای مجلس خبرگان رهبری با سخنرانی تعدادی از اعضا و انتخاب کمیته تدوین‌کننده بیانیه پایانی این اجلاس همراه شد. حسن روحانی، رییس‌جمهوری و نماینده تهران در این مجلس نیز در سخنانی ضمن تبیین شرایط کنونی کشور، منطقه و اوضاع بین‌المللی، برنامه‌ها و اقدامات دولت تدبیر و امید را در جهت رفع موانع و مشکلات در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه مسائل اقتصادی، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، هدفمندی یارانه‌ها، اشتغال و رسیدگی به موضوعات فرهنگی و همچنین عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی را تشریح کرد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر این‌که البته ضمن ۱۰۰ روز اول کار دولت شرایط کشور را در روز تحویل به دولت به مردم توضیح خواهیم داد، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید متعهد است تا همه مشکلات خود را به‌طور شفاف برای مردم بیان کند؛ زیرا معتقدیم یکی از دلایل رای مردم به دولت تدبیر و امید مسئولیت‌پذیری، قانون‌مداری، صداقت و شفافیتی بوده که این دولت قول آن را به مردم داده است. رییس‌جمهوری با بیان این‌که مردم با دلایل مختلف رییس‌جمهوری خود را انتخاب کرده‌اند و نمی‌توان تنها این موضوع را به یک دلیل خاص و مثلا این‌که فردی لباس روحانیت به تن دارد یا تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشته، محدود کرد؛ زیرا مردم براساس قول‌هایی که به آن‌ها داده شده دست به انتخاب زدند، افزود: فردی که امروز انتخاب شده به مردم قول داده که می‌خواهد از ضربه‌هایی که به اخلاق در جامعه وارد شده، فاصله گرفته و از هتک حرمت‌هایی که با بی‌پروایی انجام می‌شد، دور باشد و از افراط‌گری، خشونت، بی‌اعتمادی به قانون، خرافه‌گرایی و ابزاری کردن دین و شعارهایی که هزینه آن از جیب مردم است و بسیاری از اقدامات غیرکارشناسانه و بدون مشورت می‌خواهد فاصله بگیرد.

وی با تاکید بر این‌که امروز بسیاری از افراد نسل‌های دوم و سوم انقلاب به دلیل بعضی رفتارها که مربوط به فشار خارجی و بی‌دقتی‌های داخلی است شبهات و اشکالاتی دارند، گفت: باید فضا را برای طرح این شبهات، سوالات و اشکالات باز گذاشت و کاری کرد که آن‌ها آزادانه و در فضای آزاد بتوانند نقد کنند. رییس‌جمهوری افزود: هنگامی که مهم‌ترین رکن ساختاری نظام که همان ولایت‌فقیه است اعلام می‌کنند که نقد آزاد است و از انتقاد آزادانه حمایت می‌کنند چگونه است که دیگران نسبت به این موضوع تنگ نظری دارند. امروز شرایط با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و وسایل ارتباطی از قبیل اینترنت و ماهواره همه مردم را به یکدیگر مرتبط کرده است. رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که امروز اقتصاد کشور ما از رکود تورمی رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱ رشدی منفی است.

روحانی تصریح کرد: هنگامی که رشد اقتصادی کشوری منفی می‌شود این به معنای به وجود آمدن شرایط رکود و عدم رونق است که امروز این رشد منفی را براساس آمار هم در صنعت و کشاورزی و هم در بخش خدمات و نفت و گاز شاهد هستیم. رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که براساس آمار بانک مرکزی، تورم کشور در پایان تیر ۵/۳۷‌درصد بوده و تورم نقطه به نقطه ۴۴‌درصد است، گفت: این به معنای آن است که هرگونه تزریق پول باعث می‌شود این تورم افزایش یابد. رییس‌جمهوری با اشاره به این‌که رقم نقدینگی کشور در پایان ۴۷۹‌هزار‌میلیارد تومان بوده است، افزود: این نقدینگی بالا همانند سیل مخربی است که به هر سمت برود قیمت‌ها را آنچنان افزایش می‌دهد که اوضاع از دست دولت خارج خواهد شد. دکتر روحانی با اشاره به این‌که مساله دیگری که دولت در عرصه اقتصادی با آن مواجه است موضوع بیکاری در کشور است، خاطرنشان کرد: براساس آماری که اخیرا اعلام شده در کل کشور ۵/۱۲‌درصد بیکاری وجود دارد.

روحانی با بیان این‌که بودجه ۲۱۰‌هزار‌میلیارد تومانی که در اوایل سال‌جاری به تصویب مجلس رسیده از دیگر موضوعاتی است که دولت در بخش اقتصادی با آن مواجه است، گفت: این بودجه، بودجه‌ای غیرواقعی است که براساس گزارش مسئولان امکان تحقق آن وجود ندارد که باید اصلاح شود؛ زیرا در غیراین‌صورت توقعاتی که این بودجه در بخش‌های مختلف به وجود می‌آورد دولت را با مشکل مواجه خواهد کرد. وی با اشاره به این‌که اصلاح بودجه اولین کار لازمی بود که از سوی دولت به انجام رسید و لایحه آن را با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد، گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه با دولت همکاری کرده و آنچه به تصویب نمایندگان می‌رسد به دولت کمک کند تا در بخش بودجه با بودجه‌ای واقعی مواجه باشیم. رییس‌جمهوری با بیان این‌که رفع منابع پرداخت یارانه نقدی به مردم را از دیگر مشکلاتی می‌داند که دولت با آن مواجه است، تصریح کرد: دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا این افزایش قیمت‌ها در زمان مناسبی به انجام برسد، ضمن این‌که پرداخت یارانه‌ها نیز متوقف نشده و تا پایان سال انجام شود.

روحانی: به مردم سوریه کمک نوع دوستانه می‌کنیم

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان‌اش رسیدگی به مسائل و موضوعات سیاست خارجی به‌ویژه با توجه به شرایط حساس منطقه را از دیگر معضلاتی دانست که دولت با آن مواجه است و گفت: امروز منطقه ما از بحران شدیدی رنج برده و در شرایط حساسی قرار دارد که نمونه کامل آن امروز در سوریه، مشهود است. وی با بیان این‌که ثبات و امنیت سوریه بسیار برای ما حائز اهمیت است، گفت: جمهوری‌اسلامی ایران در این زمینه وظیفه بسیار مهمی را برعهده دارد.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری‌اسلامی ایران همه تلاش انسانی خود را نسبت به مردم سوریه انجام داده و خواهد داد و نسبت به تعهد خود به ثبات منطقه و اقداماتی که در این زمینه لازم بوده را انجام داده و خواهد داد و می‌داند که شروع جنگ و حمله به سوریه چه مشکلاتی را برای کل منطقه به وجود خواهد آورد از این رو تمام اقدامات سیاسی و بین‌المللی خود را در روزهای اخیر انجام داده و ادامه خواهد داد. دکتر روحانی افزود: البته اگر برای مردم سوریه مشکلاتی به وجود آید جمهوری‌اسلامی ایران به وظایف دینی و نوع دوستانه خود برای کمک غذایی و دارویی به مردم سوریه اقدام خواهد کرد. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری‌اسلامی ایران همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده هرگونه اقدام علیه سوریه را نه تنها به ضرر منطقه بلکه به ضرر دوستان آمریکا نیز می‌داند و معتقد است که این اقدام هیچ نفعی برای هیچ‌کس نخواهد داشت.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی، دولت تدبیر و امید ضمن توجه به حقوق مردم و پاسداشت همه حقوق ملت ایران تلاش می‌کند با منطق و استدلال و تعامل سازنده با دنیا شرایطی را به وجود آورد تا بهانه‌هایی که غرب برای تحریم ایران دنبال می‌کند را از دست آن‌ها گرفته و تلاش می‌کند که فشار نابجا، نابحق و غیرقانونی که علیه ملت ایران به انجام رسیده را از ملت دور کند.

سخنان پیش از دستور و ضیافت شام

پیش از این سخنرانی تعدادی از دیگر اعضای مجلس خبرگان رهبری به سخنرانی پرداختند. حجت‌الاسلام عبدالمحمود عبداللهی دیگر سخنران این جلسه بود که ضمن توجه به بعضی عزل و نصب‌ها و انتصاب بعضی افراد در مسئولیت‌هایی مهم گفت: بعضی از این افراد متهم به همراهی با فتنه هستند و نمایندگان مجلس به همین اتهام به آن‌ها رای نداده‌اند و اگر هیات دولت و ریاست‌جمهوری می‌خواهند تعامل حفظ شود، نباید کسانی که متهم هستند ولو اثبات اتهام نشده باشد، در راس امور حساس قرار گیرند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جایگاه مهم صداوسیما در نظام اسلامی نکاتی را یادآور شد و افزود: صداوسیما با وجود تلاش‌های خوبی که در زمینه نشر معارف دینی در سطح جامعه انجام می‌دهد، ولی در مسائل فرهنگی عفاف و حجاب مشکلات اساسی دارد، بنابراین خبرگان و هیات‌رییسه این مساله را دنبال کند.

پس از پایان نطق‌های پیش از دستور، مساله انتخاب اعضای کمیته تدوین بیانیه پایانی اجلاس چهاردهم انجام پذیرفت.

بر این اساس با رای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری پنج نفر از اعضا برای تدوین بیانیه پایانی این اجلاسیه انتخاب شدند و سپس مجلس وارد دستور کار شد. همچنین در شامگاه روز نخست این اجلاس ضیافت شام رییس مجلس خبرگان رهبری با حضور اعضا در محل ساختمان دبیرخانه این مجلس برگزار شد. در ابتدای این میهمانی که به نوعی جلسه‌ای غیررسمی محسوب می‌شود، چند تن از اعضای مجلس خبرگان نظرات خود درباره مسائل مهم جاری کشور را بیان کردند. چنان‌که آیت‌الله میرمحمدی در سخنان کوتاهی، حمایت و همراهی با دولت یازدهم را خواستار شد و افزود: اجازه بدهید دولتی که کارش را تازه آغاز کرده است، جان بگیرد و بعد اگر انتقادی هست بیان شود.

آیت‌الله جنتی دیگر عضو مجلس خبرگان بود که درباره ضرورت برخورد جدی با مظاهر فساد و مخالف دین در سطح جامعه سخن گفت. وی یکی از وظایف نهاد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را فرهنگ‌سازی در راستای فرهنگ دینی دانست و از این نهاد که ریاست آن بر عهده رییس‌جمهوری است، خواست اقدام لازم را در این راستا انجام دهند. آیت‌الله طبرسی دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران همچنین درباره اموالی که در اختیار بنیاد علوی است، نکاتی را بیان کرد و رفع بعضی موانع و مشکلات این بنیاد را خواستار شد و همچنین اقدام شایسته در این‌باره را ضروری دانست. در پایان این ضیافت شام، آیت‌الله مهدوی‌کنی رییس مجلس خبرگان رهبری درباره بعضی مسائل مطرح شده در این جلسه سخنانی مطرح کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه در مجلس خبرگان رهبری: تا آخر از سوریه حمایت می‌کنیم

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: آمریکا در مصر به دنبال دموکراسی، در سوریه به دنبال حقوق‌بشر و در ایران نگران بحث هسته‌ای نیست بلکه هدف اصلی‌‌اش این است که خط مقاومت را بشکند؛ ما تا آخر از سوریه حمایت می‌کنیم. یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری به سخنان سردار حاج قاسم سلیمانی در نطق دیروز وی در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی در این جلسه به قضیه عراق و اردوگاه اشرف پرداخت که بیش از ۵۰ نفر از آن‌ها کشته شدند که بسیاری از آن‌ها از سران منافقین بودند و ۱۰ نفر نیز مفقود شدند و این قضیه، مهم‌تر از حمله مرصاد بود و در واقع وعده خداوند محقق شد. سردار سلیمانی درباره مساله سوریه گفت: عده‌ای انتقاد می‌کنند که چرا ما از سوریه این‌قدر حمایت می‌کنیم که باید در پاسخ آن‌ها گفت که ما به تبلیغات دشمن توجه نداریم زیرا سوریه خط مقدم مقاومت بوده و این واقعیت انکارناپذیر است؛ ما وظیفه داریم از مسلمانان حمایت کنیم زیرا آن‌ها زیر فشار و ظلم هستند.

وی با بیان این‌که در قضیه حمله به سوریه ۷ کشور یعنی قطر، ترکیه، عربستان، فرانسه، انگلیس، آمریکا و اسراییل در خط مقدم قرار دارند و در واقع معتقد به سقوط بشاراسد هستند، اضافه کرد: در حال حاضر سران رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای منطقه اصرار عجیبی دارند که بشار برود و حتی می‌گویند اگر القاعده هم بیاید بهتر از بشار است.
از: بهار


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید