طرح «ضداینترنت»، اولین پوست خربزه مجلس اصولگرا جلوی پای رئیسی؟

چهارشنبه, 6ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

«فکر می‌کنم آقای رئیسی باج لازم به مجلس نداده که طرح قطع اینترنت جهانی را به صحن آورده اند»

مجلس یازدهم به دنبال محدود کردن دسترسی به فضای مجازی است – عکس از ایرنا

دو نماینده مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از طرح محدود کردن فضای مجازی  که در مجلس مطرح است، می‌گویند این طرح نه تنها باعث نارضایتی مردم خواهد شد، بلکه در نهایت شکست خواهد خورد.

«طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که در مجلس عمدتا زیر نفوذ اکثریت تندرو مطرح است، به طرح «ضداینترنت» معروف شده است.

در یکی از مواد این طرح آمده است که تقریبا همه پلتفرم‌های مشهور خارجی درصورتی‌که پس از گذشت ۴ ماه از اجرایی شدن این طرح اقدام به اخذ مجوز و معرفی نماینده در کشور نکنند، درصورت معرفی جایگزین باید فیلتر شوند.

روز دوشنبه، مجتبی توانگر، نماینده نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، این طرح را  «دامی در مقابل دولت آقای [ابراهیم] رئیسی» توصیف کرد.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز در توییتی نوشت: «فکر می‌کنم آقای رئیسی باج لازم به مجلس نداده که طرح قطع اینترنت جهانی را به صحن آورده است. بیشترین ضرر را حاکمیت و دولت از این طرح می کند که قدرت پاسخگویی و شنیدن نقد را از آنها می گیرد. علاوه بر آن که جدی ترین تقابل بین مردم و حاکمیت را اول کار دولت رقم می زند.»

به نوشته وبسایت خبر آنلاین، برخی این طرح را مقدمه‌ای برای عملیاتی کردن «اینترنت ملی» می‌دانند و عده‌ای از نقش تعریف شده برای نیروهای مسلح در این طرح انتقاد کرده‌اند. دیگرانی هم هستند که معتقدند این طرح به دنبال دیوارکشی در فضای مجازی است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز سه‌شنبه به خبر آنلاین گفت: «به نظر من این طرح، دولت آقای رئیسی را با یک چالش بزرگی هم در عرصه اجتماعی و افکار عمومی روبرو خواهد کرد و هم آسیب اساسی به بحث فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینترنتی خواهد زد و در مجموع چالش جدی برای دولت آقای رئیسی ایجاد کند.»

محمدرضا صباغیان، دیگر نماینده مجلس، ضمن تاکید بر این که با کلیات طرح مخالفتی ندارد، افزود: «فضای مجازی به نوعی فضایی است که مردم می‌توانند نظرات و دیدگاه هایشان را مطرح کنند. در کمیسیونی که در حال حاضر برای بررسی این طرح پیشنهاد شده اعضایی حضور دارند که متشکل از نمایندگان دولت و مجلس بوده و در مجموع اقلیت هستند در نتیجه با این کار، آن نظارت مردم که همان مجلس است کاهش پیدا می‌کند.»

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. سلام
    من به عنوان فردی که سالهای سال در فضای مجازی فعالیت دارم و تخصصم سئو ( بهینه سازی موتورهای جستجو ) است به سادگی به شما عرض میکنم امکان نداره اینترنت وضعش از الان بدتر بشه
    ۱- هزار سال دیگه و با شرایط فعلی هیچ وقت نمیتونیم چیزی در حد یک هزارم اینستاگرام طراحی کنیم
    ۲- موتور جستجو مثل گوگل یا بینگ و یاهو در حد و اندازه ای نیست که بشه تو ایران راه اندازی کرد یا چیزی شبیه ش رو ساخت
    ۳- قطع کردن اینترنت کاملا بضرر دولت و حکومت هست