اجرای حکم اعدام ۳ زندانی در زندان قزوین و رهایی از اعدام یک کودک-مجرم در یزد

جمعه, 8ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن


اجرای حکم اعدام ۳ زندانی در زندان قزوین


خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز چهارشنبه ۶ مردادماه، حکم اعدام سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزوین به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه روز چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰، سه زندانی در زندان قزوین اعدام شدند.

هویت این زندانیان که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، اسماعیل فاتحی، منصور محمدی و مظفر (نام خانوادگی نامشخص) عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “اسماعیل فاتحی به اتهام حمل ۳۰۰ کیلوگرم تریاک از پنج سال پیش بازداشت و در زندان بود. منصور محمدی و مظفر هم از حدود ۶ سال پیش در زندان به‌سر میبردند”.

اجرای حکم این زندانیان تاکنون توسط رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

پس از گذشت ۱۹ سال؛ رهایی از اعدام یک کودک-مجرم در یزد

خبرگزاری هرانا – یک کودک-مجرم در یزد که در سن ۱۷ سالگی از بابت اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، پس از گذشت ۱۹ سال با پرداخت دیه و اخذ رضایت اولیای دم، از چوبه دار رهایی یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدا و سیما، رئیس زندان مرکزی یزد از رهایی یک کودک-مجرم محکوم به اعدام در این زندان خبر داد.

رئیس زندان مرکزی یزد گفت: این زندانی از سن ۱۷ سالگی و به مدت ۱۹ سال در زندان بود که با تلاش اعضای شورای شعبه ۳۱ صلحی زندان، از شکات آن‌ها دعوت به عمل آمد و طرفین به پرداخت دیه رضایت دادند.

مددی مقدم افزود: دیه پرداخت شده ۴۰۰ میلیون تومان است که بخشی توسط خانواده متهم و بخش دیگر آن توسط خیران پرداخت شد و در نهایت با رضایت خانواده مقتول، این محکوم به اعدام از بند آزاد شد.

خبرگزاری مهر نیز در خصوص این کودک-مجرم نوشته است: این زندانی در سال ۱۳۸۱ به اتهام قتل بازداشت و به زندان مرکزی یزد منتقل شد. وی به دلیل پیچیدگی پرونده قضائی، با مساعدت مسئولان قضائی استان همچنین پرداخت ۴ میلیارد ریال دیه که توسط خیرین یزدی پرداخت شده بود، پس از ۱۹ سال تحمل حبس، آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.