پنج اعدام و یک صدور حکم اعدام و دو رهایی از چوبه دار در ایران

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان مشهد

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز یکشنبه ۱۰ مردادماه، حکم دو زندانی که پیشتر به صورت جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند در زندان مشهد به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، بامداد روز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰، دو زندانی در زندان مشهد اعدام شدند.

در این گزارش هویت این زندانیان که در پرونده هایی جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند حسن ۵۷ ساله و علی ۶۱ ساله عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به پرونده حسن ۵۰ ساله، متهم اول در پی فوت یک مرد ۵۹ ساله به نام ناصر آغاز شد. این دو برادر بر سر قطعه زمین ارثیه ای دچار اختلاف شده بودند. درحالیکه رسیدگی قانونی به پرونده زمین موروثی واقع در منطقه خلق آباد ادامه داشت، ۲۷ فروردین ماه سال ۹۳ برادر بزرگ تر با راننده تراکتوری که از اهالی همان محل بود تماس گرفت و از او برای کار روی زمین های موروثی دعوت کرد. مرد ۵۹ ساله خودش نیز سوار خودروی سمند مشکی رنگش شد و به طرف زمین های کشاورزی مذکور رفت اما در این میان برادر کوچک تر که متوجه این ماجرا شده بود، با عصبانیت سوار موتورسیکلت شد و در حالی که چاقویی نیز به همراه داشت به سمت زمین های کشاورزی حرکت کرد. نهایتا در پی درگیری میان آن ها، ناصر بر اثر ضربات چاقو مجروح و حسن متواری شد. ناصر نهایتا بر اثر شدت جراحات وارده پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. متهم خود را به پلیس معرفی کرده و به قتل برادرش اعتراف کرد. در پی اعترافات متهم از سوی شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به اعدام محکوم شد و این حکم به تایید دیوان عالی کشور رسید.

علی، زندانی دیگر که در زمان بازداشت ۵۵ سال داشت، به قتل همسرش متهم و به اعدام محکوم شده بود. رسیدگی به پرونده وی در پی وقوع یک قتل در ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۴ آغاز شد. گفته می شود وی با همسرش دچار اختلافات خانوادگی شده و طی یک مشاجره همسرش را با ضربات لوله گاز به قتل رسانده است. این متهم نهایتا توسط شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به اعدام محکوم شد و این حکم به تایید شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور رسید.

اجرای حکم اعدام ۳ زندانی در زندان ارومیه

خبرگزاری هرانا – بامداد امروز دوشنبه ۱۱ مردادماه، حکم اعدام سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان ارومیه به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، سه زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند.

هویت این زندانیان که روز یکشنبه ۱۰ مردادماه، جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی زندان ارومیه منتقل شده بودند، سپهر عباس نژاد ( بیگ زاده)، فرزند بهمن، اسکندر زارع، فرزند ابراهیم و حمزه رضایی، فرزند رضا توسط هرانا احراز شده است.

این زندانیان پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

اجرای حکم این زندانیان تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلان نشده است.

صدور حکم اعدام برای یک متهم در تهران/ رهایی از اعدام دو زندانی در شوش و عنبرآباد

خبرگزاری هرانا – یک متهم در تهران، از بابت اتهام قتل توسط شعبه هشتم دادگاه کیفری یک این استان به اعدام محکوم شد. همزمان دو متهم دیگر که در شهرهای شوش و عنبرآباد در دو پرونده جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک متهم در تهران به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، تابستان سال ۹۹ وقوع درگیری در قهوه خانه ای در شرق تهران به پلیس اعلام شد. در آن درگیری مرد ۳۴ ساله ای به نام احمد که چاقو خورده بود به بیمارستان منتقل شد، اما دو روز بعد به خاطر شدت جراحات جان سپرد. بررسی ها نشان می داد فردی به نام کامران متهم به قتل این او است.

در تحقیقات پلیس مشخص شد کامران به خاطر حمل مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده و توانسته بود به خاطر شرایط کرونایی از زندان مرخصی بگیرد.

با اطلاعاتی که پلیس به دست آورده بود کامران ردیابی و بازداشت شد و به چاقو کشیدن در قهوه خانه اعتراف کرد. وی در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد. در ابتدای جلسه اولیای دم برای وی درخواست اعدام مطرح کردند.

وقتی کامران رو‌به‌روی قضات ایستاد گفت: چند سال قبل به خاطر حمل مواد مخدر به حبس ابد محکوم شدم و درخواست عفو مطرح کردم. بعد از مدتی درخواست عفو من پذیرفته شد. من دوره محکومیتم را می‌گذراندم که به خاطر شرایط کرونا به مرخصی زندان رفتم. قرار بود یک هفته بعد به زندان برگردم، اما تصمیم گرفتم دیگر به زندان برنگردم و فرار کنم.

این متهم ادامه داد: من روزی که به مرخصی زندان رفتم متوجه شدم در محله ما یک نفر قمارخانه باز کرده است. به آنجا رفتم و به او گفتم اگر قصد دارد اینجا قمارخانه راه بیاندازد باید به من باج بدهد. او هم به من ۵۰۰ هزار تومان پول داد.

آن روز در راه بازگشت به قهوه خانه تصمیم گرفتم بار دیگر به آنجا بروم و باج بگیرم. وقتی به آنجا رسیدم دو نفر به نام های مهدی و سعید به محض روبه رو شدن با من شروع به دعوا کردند.

وی افزود: این دو نفر مشروب خورده و حال طبیعی نداشتند. من خودم هم مست بودم. آنها شروع به فحاشی کردند و گفتند قصد دارند دعوا به راه بیاندازند.

من نمیخواستم دعوا کنم اما احمد که از قبل او را می شناختم و در گوشه ای دراز کشیده بود، یکباره به سمت من حمله ور شد و با لوله جاروبرقی مرا زد. من که مست بودم چاقو کشیدم و چند ضربه به او زدم.

این متهم گفت: باور کنید من مست بودم و نمیدانستم چرا شروع به دعوا کرده‌ام. من هیچ اختلافی با احمد نداشتم و مهدی و سعید دعوا راه انداخته بودند. من اصلا خصومتی با احمد نداشتم که او را زدم. همان موقع بود که برادرم سر رسید و یقه مرا کشید و مرا به بیرون از قهوه‌خانه بیرون کرد. برادرم احمد را با خودش به بیمارستان برد، اما او چند روز بعد فوت شد و من دستگیر شدم.

من چند سابقه درگیری دارم و زیاد دعوا کرده و دیه پرداخته ام، اما بی دلیل دعوا به راه نمی انداختم و کسی را نمیزدم. مهدی و سعید بودند که دعوا راه انداختند، اما حالا خودشان را کنار کشیدند. احمد در قبرستان خوابیده و من هم تا چند وقت دیگر اعدام خواهم شد. ولی آنها مجازات نمی شوند و این عادلانه نیست.

وی گفت: من دروغ نمیگویم. حتی گفتم تصمیم نداشتم بعد از مرخصی به زندان برگردم. حالا هم حقیقت را می گویم که سعید و مهدی بی دلیل دعوا را شروع کردند.

با پایان دفاعیات این متهم، قضات وارد شور شدند و با توجه به مدارک موجود در پرونده، او را به اعدام محکوم کردند.

رهایی از اعدام یک متهم در شوش

به گزارش میزان، یک متهم در شوش که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت.

رئیس دادگستری شوش در این خصوص گفت: اعضاء شورای حل اختلاف ویژه عشایر این شهرستان، با همت و تلاش خود توانستند با جلب رضایت اولیاء دم، این زندانی را پس ۴ سال که در انتظار اجرای حکم اعدام بود از چوبه دار نجات دهند.

اسکندر خطایی افزود: ۴ سال پیش بین دو طایفه در این شهرستان بر سر اختلافات گذشته درگیری رخ می‌دهد که در این نزاع یک نفر به قتل می‌رسد و آتش اختلافات بین این ۲ طایفه شدیدتر می‌شود.

رئیس دادگستری شوش اظهار داشت: پس از دستگیری متهم به قتل، خانواده اش تلاش های زیادی برای پادرمیانی جهت جلب رضایت اولیاء دم انجام دادند، ولی خانواده مقتول اصرار بر اعدام او داشتند.

آقای خطایی خاطرنشان کرد: پرونده برای فراهم کردن زمینه مصالحه به شعبه شورای حل اختلاف ویژه عشایر شوش ارجاع داده شد و اعضاء با تلاش‌های فراوانی خود و تشکیل چندین جلسه با سران و بزرگان ۲ طایفه، زمینه را برای رهایی از اعدام این زندانی و صلح و سازش این ۲ طایفه فراهم کردند.

رهایی از اعدام یک متهم در عنبرآباد

به گزارش میزان، یک متهم در شهرستان عنبرآباد واقع در استان کرمان که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با گذشت اولیای دم از اعدام نجات یافت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عنبرآباد در این خصوص گفت: این اقدام با تلاش و میانجیگری مسئولان قضایی صورت گرفت و لحظه کوتاهی پس از اجرای حکم صادره، با گذشت خانواده مقتول این زندانی از مرگ نجات یافت و به زندگی برگشت.

ابراهیم سلیمانی بیان کرد: تلاش‌های دست اندرکاران قضایی شهرستان عنبرآباد و نیز بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت و دادیار شعبه اجرای احکام زندان جیرفت جهت دعوت به صلح و سازش خانواده مقتول جای تقدیر ویژه دارد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.