تعویض اینستاگرام با یک اینستاگرام ایرانی که وجود خارجی ندارد

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

طرح “صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی” را شماری از کاربران طرح “ضداینترنت” نام نهاده‌اند. طرحی با هدف فیلترینگ. حکومت تلاش دارد تا اینستاگرام را با اینستاگرام داخلی جایگزین کند. مشکل نبود نمونه ایرانی اینستاگرام است.    

پهنای باند محدودتر برای اینستاگرام و اپلیکیشن‌های خارجی

پهنای باند محدودتر برای اینستاگرام و اپلیکیشن‌های خارجی

تصویب طرح “صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی” بر اساس بند ۸۵ قانون اساسی از حیطه اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی خارج شده و در اختیار کمیسیونی قرار گرفته که جمهوری اسلامی می‌گوید از “کارشناسان” تشکیل شده است.

عباس مرادی، یکی از طراحان این طرح مدعی  است که هدف از این طرح فیلترینگ نیست. بلکه ایجاد محدودیت  است. می‌گوید برای «اپلیکیشن‌های خارجی محدودیت پهنای باند در نظر گرفته می‌شود.»

به سخن دیگر مسئولان بر آنند تا از طریق کاهش پهنای باند، این اپلیکیشن‌ها را از دسترس خارج کنند. مرادی خواستار “مهاجرت” مردم به نمونه‌های داخلی این اپلیکیشن‌ها شده است.

این در حالی است که بسیاری از آن واهمه دارند که اجرای این طرح به جای مهاجرت مردم به نمونه‌های داخلی باعث مهاجرت نخبگان به خارج از کشور گردد.

گفته می‌شود ده‌ها هزار محل کاروکسب با اجرای این طرح عملا از بین خواهند رفت. اما مدافعان این طرح و از جمله عباس مرادی اجرای آن را الزامی می‌داند.

مرادی گفته است: با ایجاد تسهیلات مالیاتی برای “اینستاگرام ایرانی” و کاستن از پهنای باند “اینستاگرام خارجی” و عدم پیش‌بینی تخفیف‌های مالیاتی، مردم به سوی اینستاگرام داخلی روی می‌آورند.

اما خود عباس مرادی که از طراحان این طرح است اعتراف می‌کند که «فعلا هیچ مشابه داخلی اینستاگرام نداریم.»

مخالفت اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی با انتشار یک پست توییتری لب به مخالفت با طرح “صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی” گشوده است.

او گفته است: «مگر می‌شود به مردم چیزی را تحمیل کرد و عنوان کرد به بهانه صیانت از شما می‌خواهیم علیه منافع شما اقدام کنیم؟»

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا ویدیویی کوتاه از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

آذری جهرمی در این گفت‌وگوی ویدیویی در مخالفت با طرح یاد شده گفته است: «ضرر طرح پیش‌نویس صیانت از فضای مجازی بسیار زیاد است و طراحان آن به اهداف خود نخواهند رسید.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.