تنها پولدارها حق دارند زنده بمانند!: تجارت با کرونا؛ آی‌سی‌یو خانگی ۱۴۰ میلیون، اکسیژن‌ساز ۶۰ میلیون

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

این شرکت‌ها اعلام می‌کنند که در تامین هیچ دارویی محدودیت ندارند و مثلا دارویی مثل رمدسیویر که برای خرید آن باید ساعت‌ها در صف در انتظار ماند را به راحتی تهیه می‌کنند

هزینه ویزیت پزشک متخصص در منزل بین دو یک و نیم تا سه و نیم میلیون تومان است-عکس از تجارت نیوز

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است و بسیاری از بیماران با وجودی که شرایط خوبی ندارند، در حیات، فضای سبز و راهروهای بیمارستان‌ها در انتظار تخت خالی‌ به سر می‌برند. پذیرش بیمار جدید در بیمارستان‌های دولتی به دلیل خالی نبودن تخت‌ها هم تقریبا غیرممکن شده است و در این وضعیت، بیماران بدحال چاره‌ای ندارند جز اینکه به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند و هزینه‌های میلیونی بپردازند. 
البته بستری شدن در بیمارستان‌های خصوصی نیز به راحتی میسر نیست. اغلب آن‌ها فراتر از ظرفیت خود بیمارانی را پذیرش کرده‌اند و در این میان برخی نیز فرصت را برای سوداگری مغتنم شمرده‌اند. به‌ طوری‌ که برای هر شب بستری کردن بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه چند برابر قیمت مصوب هزینه طلب می‌کنند و در مواردی به بیمار پیشنهاد می‌دهند که خدمات بیمارستانی را در خانه برای او انجام دهند؛ البته در ازای دریافت مبلغی هنگفت. در این شرایط بحرانی اطرافیان بیمار نیز چاره‌ای جز این ندارند که برای بهبودی حال بیمار خود این مبالغ را جور ‌کنند و بپردازند.
در روزهای اخیر خبرهای متعددی درباره کمبود اقلام دارویی، سرم تزریقی و دستگاه اکسیژن منتشر شده است. در حالی که در بیمارستان‌ها تخت خالی هم یافت نمی‌شود، گزارشی که تجارت‌نیوز منتشر کرده است از سودهای چند صد میلیونی کرونا برای برخی بیمارستان‌های خصوصی در این وضعیت بحرانی پرده برمی‌دارد؛ به‌ عنوان‌ مثال هزینه بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بر اساس تعرفه‌‌های درمانی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است اما در هفته‌های اخیر، بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه برخی بیمارستان‌های خصوصی با پرداخت مبلغ هشت میلیون تومان برای هر شب بستری شده‌اند. آنان در صورتی‌ که نتوانند یا نخواهند چنین مبلغی را پرداخت کنند، با این پاسخ بیمارستان روبه‌رو می‌شوند: «تخت خالی نداریم!» 
این گزارش نشان می‌دهد که برخی از این بیمارستان‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی برای بیماران پیشنهاد دیگری نیز دارند و آن انتقال خدمات درمانی به خانه است؛ اما برای اینکه این کار انجام شود، بیمار و اطرافیان او باید مبلغی بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان هزینه کنند تا بتوانند خدماتی مشابه آی‌سی‌یو را در خانه دریافت کنند. 
خدمات بستری در خانه با شرایط بستری در بخش‌های عادی بیمارستان برای هر شب حدود پنج میلیون تومان است؛ به‌ عبارت‌ دیگر برای ۱۰ شب مراقبت از یک بیمار در خانه ۵۰ میلیون تومان باید پرداخت شود.  


علاوه بر بیمارستان‌های خصوصی، این روزها بازار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی نیز بسیار داغ است؛ از آزمایش کرونا در منزل گرفته تا برپایی آی‌سی‌یو در خانه و اعزام پزشک به منزل. نکته قابل‌توجه این است که برای هیچ‌کدام از این موارد نیز تعرفه مشخصی وجود ندارد و نرخ‌ها متغیر است؛ برای مثال، هزینه ویزیت پزشک متخصص در منزل بین دو یک و نیم تا سه و نیم میلیون تومان است و در صورتی‌ که بیماری نیاز داشته باشد سه پزشک متخصص بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی و بیهوشی او را ویزیت کنند، باید حدود هفت میلیون تومان پول دهد. هزینه پرستاری شبانه‌روزی از بیمار در منزل نیز برای هر شب دو میلیون تومان تمام می‌شود. 
از همه این موارد عجیب‌تر این است که در بحبوحه کمبود برخی اقلام دارویی، این شرکت‌ها اعلام می‌کنند که در تامین هیچ دارویی محدودیت ندارند و مثلا دارویی مثل رمدسیویر که برای خرید آن باید ساعت‌ها در صف در انتظار ماند را به راحتی تهیه می‌کنند. 
به گفته یکی از این شرکت‌ها، حدود شش عدد آمپول رمدسیویر برای هر بیمار لازم است. قیمت هر آمپول ۹۵۰ هزار تومان است و برای تزریق هرکدام  نیز ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود. 
ماجرا به تهیه داروهای کمیاب ختم نمی‌شود؛ این شرکت‌ها برای تهیه کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن‌ساز نیز محدودیتی ندارند. آن‌ها می‌توانند دستگاه اکسیژن‌ساز را به بیمار اجاره دهند یا بفروشند. هزینه اجاره دستگاه بین شش تا ۱۰ میلیون تومان  و قیمت خرید دستگاه ۶۰ میلیون تومان است. 
با این حساب هزینه آی‌سی‌یو در خانه حدود ۱۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود؛ فاکتوری شامل ۱۰ شب بستری در آی‌سی‌یو خانگی (شبی پنج میلیون)، پرستار ۲۴ ساعته (شبی دو میلیون)، خرید و تزریق داروی رمدسیویر (هفت میلیون)، خرید دستگاه اکسیژن ساز (۶۰ میلیون) و ویزیت سه پزشک متخصص در منزل (هفت میلیون)!
در شرایطی که روزها و حتی ساعت‌ها در تاثیر خدمات درمانی بر بهبودی کووید-۱۹ موثرند و حتی یک روز تاخیر ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد، بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا به هر طریق این مبالغ را جور می‌کنند و در انتظار خالی شدن تخت‌های بیمارستانی نمی‌مانند و در این وضعیت، بسیاری از بیماران که توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند، قربانی می‌شوند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.