نامه وزیر بهداشت به خامنه‌ای: نظام سلامت در حال فروپاشی است

دوشنبه, 11ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای از اوضاع اسفناک سامانه بهداشت و درمان گفته است. او هشدار داده که نظام سلامت در ایران خسته و گرفتار است و احتمال فروپاشی آن بسیار جدی است.    

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۰ مرداد (اول اوت) با ارسال نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای اقدام به تشریح شرایط بسیار وخیم حاکم بر نظام سلامت ایران در امر مقابله با سویه دلتای ویروس کرونا کرده است.

بنا بر این نامه که ابتدا در خبرگزاری ایسنا منتشر و پس از مدتی از خروجی این خبرگزاری حذف شد، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی نامه را با بیان این جمله آغاز کرده است که آخرین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در دولت دوازدهم برگزار شده است.

او از “موج سهمگین پنجم” و از “روز و شب‌های نفس‌گیر و طاقت‌فرسا”ی کادر پزشکی سخن گفته و پرسیده است: «در این برهوت تنهایی به کدام مرجع پناه ببریم تا شاید ماشین تولید بی‌وقفه بیماری…متوقف شود؟»

نمکی گفته است که اعضای کادر پزشکی ایران در ۱۸ ماه گذشته “یک روز استراحت” نداشته‌اند و یک شب راحت نخوابیده‌اند.

نمکی از عدم همکاری مسئولان دیگر بخش‌ها انتقاد کرده و گفته که شهرهای مذهبی، نظیر مشهد و قم، همه روزه بدون اطلاع وزارت بهداشت میزبان زائران کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان هستند.

او همچنین از برگزاری میهمانی و “سفره‌های درهم فشرده شام و ناهار” در انتخابات شهر و روستا انتقاد کرده و گفته است که عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی باعث شیوع هر چه بیشتر سویه دلتای این “ویروس وحشی” شده است.

وزیر بهداشت جمهوری اسلامی به دو مشکل اشاره کرده است: احتمال کمبود تخت برای بستری کردن بیماران کرونایی و محدود بودن ظرفیت کادر پزشکی و درمانی برای این دسته از بیماران.

نمکی در نامه خود به خامنه‌ای پرسیده است: «چگونه می‌شود تماشگر مرگ روزافزون هموطنان‌ما بود و سکوت کرد؟»

وزیر بهداشت در پایان نامه خود به خامنه‌ای خواستار ورود او به این بحران شده، پیشنهاد دو هفته تعطیلی داده و گفته است برای ملزم کردن مردم به رعایت پروتکل‌ها باید از “نیروهای نظامی و انتظامی” بهره گرفت.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.