«عبرت آیندگان»؛ انتقاد دوباره خامنه‌ای از هاشمی رفسنجانی و روحانی

سه شنبه, 12ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

«آمریکا وقتی خرش از پل گذشت برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد»

 

حساب اینستاگرام علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، یک روز مانده به برگزاری مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، ویدیویی تحت عنوان «عبرت آیندگان» منتشر کرده که در آن ضمن انتقاد دوباره از حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی بر رد منافع مذاکره با آمریکا تاکید می‌کند.

این ویدیو که تا کنون منتشر نشده مربوط به دیدار خامنه‌ای و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۱ است. در این جلسه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسبق و از نزدیکان به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که به زودی رئیس‌جمهور سابق خطاب می‌شود، حضور دارد.

خامنه‌ای در این دیدار از روحانی نام می‌برد که فهرستی از مزایای مذاکره با آمریکا را ارایه داده و هاشمی رفسنجانی نیز با «خط خودش» موارد دیگری را به آن اضافه کرده است.

هاشمی رفسنجانی نیز این اظهارات را تایید می‌‌کند و می‌گوید البته ضررها هم بود که خامنه‌ای به او پاسخ می‌دهد: «خیر، فقط منافع بود». به گفته علی خامنه‌ای او استدلال‌هایی در رد نظر رفسنجانی و روحانی ارایه داده بود که برای آن پاسخی نداشتند.

این ویدیو در حالی منتشر می‌شود که خامنه‌ای هفته گذشته در آخرین دیدار با روحانی و کابینه‌اش به تندی از او انتقاد کرده و به دولت بعدی هشدار داده بود که مانند دولت روحانی عمل نکند. اعتماد به غرب و آمریکا از جمله موضوعاتی است که رهبر جمهوری اسلامی در این نشست به آن اشاره کرده بود.

اکنون ویدیوی جدید تصاویری از مذاکرات هسته‌ای و اظهارات خامنه‌ای و بخش‌هایی از جلسه مشترک با با هاشمی رفسنجانی را نشان می‌دهد.

خامنه‌‌ای تاکید می‌کند که ۱۰ تا ۱۵ دلیل وجود دارد که مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و آمریکا روی عهد خود نمی‌ایستد.

او دوباره تکرار می‌کند که هشدار داده بود نباید به آمریکا اعتماد کرد. بخشی از این ویدیو هم حاوی اظهاراتی از خامنه‌ای است که می‌گوید: «آمریکا وقتی خرش از پل گذشت برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد».

این درحالی است که مذاکرات هسته‌ای با مجوز شخص خامنه‌ای آغاز و دنبال شد و او از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و هدایت کننده مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام تقدیر کرده بود.

دور جدید مذاکرات احیای برجام در دولت جو بایدن نیز با مجوز خامنه‌ای آغاز و دنبال شد.

تا کنون شش دور مذاکره برای احیای برجام انجام شده و گفته شده که ادامه مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی برگزار می‌شود.

با این حال درخواست‌های تهران مانند لغو همه تحریم‌ها یا تعهد آمریکا برای تضمین خارج نشدن دوباره از برجام از جمله موانع پیش روی به نتیجه رسیدن مذاکرات به‌شمار می‌رود.

اظهارات یک هفته گذشته خامنه‌ای در انتقاد از دولت روحانی و ویدیوی جدید نیز می‌تواند نشانه دیگری از دور جدید تنش‌ها با غرب باشد.

علی خامنه‌ای پس از نرمش قهرمانانه و چراغ سبز به مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان که به برجام منتهی شد، در دولت دونالد ترامپ تغییر موضع داد و مذاکره با آمریکا و دولت ترامپ را «سم مضاعف» خواند.

او سپس پس از اطمینان از به قدرت رسیدن جو بایدن، بار دیگر اظهاراتی در حمایت از مذاکره و لغو تحریم‌ها مطرح کرد و به دنبال آن مذاکرات احیای برجام آغاز شد.

اما در یک هفته اخیر خامنه‌ای بار دیگر علیه مذاکره با آمریکا سخن می‌گوید.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.