محسنی اژه‌ای حضور آرش صادقی، فعال دانشجویی زندانی در اوین را رد کرد

دوشنبه, 18ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

arash-sadeghi

با وجود ابراز نگرانی‌های فزاینده سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در مورد حبس و بدرفتاری با آرش صادقی، عضو ستاد ۸۸ میرحسین موسوی، سخنگوی قوه قضاییه روز دوشنبه ۱۸ شهریور وجود فردی به این نام را در زندان اوین انکار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، در پنجاه‌ویکمین نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود فردی به نام آرش صادقی در زندان اوین مفقود شده است»، اظهار داشت: «گفته شده که این فرد در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است در حالی که در زندان اوین در سال ۹۱ و ۹۲ چنین فردی وجود نداشته است.»

محسنی اژه‌ای افزود: «البته در سال ۸۹ فردی با این نام دستگیر شده و به یک سال حبس محکوم شده است که بعد از سپری کردن محکومیت آزاد شده است، ولی اگر تشابه اسمی هم بوده است چنین فردی در سال ۹۱ و ۹۲ در زندان اوین وجود نداشته است.»

وی توضیح بیشتری در این خصوص و در رابطه با پیگیری این موضوع نداد.

سازمان عفو بین‌الملل روز ۱۴ تیر با انتشار بیانیه‌ای نوشت که در خصوص وضعیت آرش صادقی، دانشجوی زندانی ایرانی، که در اعتصاب غذا به سر می‌برد «نگرانی فزاینده‌ای» وجود دارد.

در این بیانیه که در وب‌سایت عفو بین‌الملل منتشر شده آمده است: آرش صادقی که «بدون تفهیم اتهام» در سلول انفرادی و در اعتصاب غذا به سر می‌برد «در خطر شکنجه و دیگر آزار و اذیت‌ها قرار دارد و ممکن است نیاز به رسیدگی درمانی فوری داشته باشد».

آرش صادقی، عضو ستاد ۸۸ میرحسین موسوی در زمان انتخابات و فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، بود که ششم دی ۱۳۸۸ (۲۷ دسامبر ۲۰۰۹) روز عاشورا، بازداشت شد و از آن پس به طور مکرر آزاد و دوباره زندانی شده است.

در نامه سازمان عفو بین‌الملل آمده است که آرش صادقی، ۲۶ ساله، بار آخر در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۲ بازداشت شده و از آن زمان در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.

این نامه می‌افزاید که در چهارم آوریل ۲۰۱۰ قاضی پیرعباسی از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، آرش صادقی را «با اتهامات مبهمی چون اجتماع و تبانی علیه نظام» به ۷۴ ضربه شلاق و شش سال حبس محکوم کرد.

عفو بین‌الملل می‌افزاید که دلیل بازداشت کنونی آرش صادقی هنوز مشخص نیست و دسترسی حقوقی به پرونده او نیز ممکن نیست.

روز ششم تیرماه سال جاری سه مقام مسئول در پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به سفیر ایران در بلژیک خواستار خاتمه فوری حبس انفرادی آرش صادقی و «آزادی بی قید و شرط» او شدند.

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نیز در بخشی از گزارش ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۱ (مهرماه سال ۹۰) خود به مسئله بدرفتاری با آرش صادقی پرداخته بود.

آرش صادقی در دورانی که بیرون از زندان بود در گفت‌وگو با وب‌سایت روزآن‌لاین از نحوه بازجویی‌اش سخن گفته و اعلام کرده بود که در دوران بازداشت، دو بار کتفش در رفته و دندانش شکسته است. او با این همه اضافه کرده بود که بدترین آزار بدنی برای او کندن موی دست و صورت و سینه‌اش در طول بازجویی بوده است.

«م. ر.» آزاد است

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فردی به نام «م. ر.» گفت: «از ایشان قبلا تحقیق شده ولی بازداشت نشده‌اند و در حال حاضر هم آزاد هستند.»

این اظهارات او می‌تواند به وضعیت محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری پیشین ایران، اشاره داشته باشد که این هفته خبری در مورد بازجویی از او در ارتباط با پرونده اختلاس بیمه ایران، یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های اقتصادی کشور، منتشر شد.

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی، این هفته گفت که محمدرضا رحیمی به‌خاطر پرونده‌های فساد مالی بیمه ایران و اخلال در بازار ارز مورد بازجویی قرار گرفته و همچنین یکی از متهمان اصلی پرونده ارزی نیز به ارتباط خود با فرزند او اعتراف کرده است.

خبر بازجویی از محمدرضا رحیمی هفته گذشته در رسانه‌های داخلی منتشر شد و حتی برخی رسانه‌ها فراتر از این رفتند و از بازداشت او نیز گزارش دادند، اما در نهایت، وکیل آقای رحیمی همه این اخبار را تکذیب کرد و گفت که از این رسانه‌ها شکایت می‌کند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.