یک اعدام دیگر در کرمانشاه؛ ویدیو خاکسپاری کودک-مجرم اعدام شده

یکشنبه, 17ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

یک اعدام دیگر در کرمانشاه؛ ویدیو خاکسپاری کودک-مجرم اعدام شده
سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۰:  حکم یک کودک-مجرم به‌نام سجاد سنجری که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، طی هفته گذشته در زندان مرکزی کرمانشاه اجرا شده است. همچنین، اوایل تیر ماه سال جاری، یک زندانی دیگر به‌نام مسعود اسفندیاری با اتهام مشابه در همین زندان اعدام شده است.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز دوشنبه، ۱۱ مرداد ماه، حکم اعدام یک کودک-مجرم، به‌نام سجاد سنجری چالابه، به‌صورت مخفیانه در زندان مرکزی کرمانشاه (دیزل آباد) به اجرا درآمده است.

خبر اعدام این کودک-مجرم که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود را نخستین بار سازمان عفو بین الملل اعلام کرده بود و اکنون سازمان حقوق بشر ایران موفق به تایید آن شده است.

مسعود اسفندیاری، که در زمان ارتکاب جرم، تنها ۱۵ سال داشت، متولد ۲۸ تیر ماه ۱۳۷۴ بود و در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۸۹ مرتکب «قتل عمد» شده بود.

جسد این کودک-مجرم پس از اجرای حکم، به خانواده تحویل و مراسم خاکسپاری وی، روز ۱۲ مرداد ماه اجرا شد.

 

یکی از نزدیکان وی در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «مقتول یک سال از سجاد بزرگتر بود. وی قصد تجاوز به سجاد را داشت.»

وی همچنین افزود: «سجاد دو بار به پزشکی قانونی اعزام شده بود و با وجودی که ۱۵ سال در هنگام قتل سن داشت، پزشکی قانونی رشد عقلی وی را تایید کرده بود.»

سجاد سنجری در شعبه ۲ کیفری استان کرمانشاه به قصاص نفس محکوم شده بود و از زمان بازداشت تا سال ۱۳۹۵ را در کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه سپری کرد. این کودک-مجرم در دی ماه ۱۳۹۵، پس از انتقال به زندان مرکزی کرمانشاه، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد، اما با دخالت به موقع نهادهای حقوق بشری، حکم وی متوقف شده بود. پس از بازگشت به بند، سجاد سنجری تا زمان اجرای حکم، در بند مشاوره زندان مرکزی کرمانشاه منتقل شده بود.

همچنین، اوایل تیر ماه سال جاری، یک زندانی دیگر به‌نام مسعود اسفندیاری، حدودا ۳۵ ساله، در همین زندان، در سکوت خبری اعدام شده بود. این زندانی نیز با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «مسعود اسفندیاری حدود ۱۳ سال قبل، نامزد خود را که دختر عمویش هم بود، به قتل رسانده بود. خانواده مقتول تا آخرین لحظه حاضر به رضایت نشدند، و حتی مجبور شدند، با توجه به نصف بودن دیه زن نسبت به مرد، مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان نیز به عنوان تفاضل دیه، پرداخت کنند».

اعدام سجاد سنجری و مسعود اسفندیاری، تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۱۱ اعدام از بین ۲۶۷ اعدامی که سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شد، با اتهام «قتل عمد» بوده است.

ایران یکی از معدود کشورهایی‌ست که کودک-مجرمان را به مرگ محکوم می‌کند و بیش از تمام کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای نوجوانان اجرا می‌کند. طبق آمار سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون دست‌کم ۶۳ کودک-مجرم در ایران اعدام شده‌اند. آمارهای موجود نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی ایران مسئول ۷۰ درصد از اعدام‌های کودکان طی سه دهه اخیر در دنیا بوده است. در سال‌ ۲۰۲۰ میلادی دست‌کم چهار کودک-مجرم در ایران اعدام شدند. در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ نیز جمهوری اسلامی به ترتیب چهار و شش کودک‌مجرم را اعدام کرد.

پیمان‌نامه حقوق کودک به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و حبس ابد غیر قابل تخفیف نباید در مورد کودکان اعمال شود. با این حال، جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۲ با حق تحفظ «مغایر نبودن با احکام شرع و قوانین داخلی» این پیمان‌نامه را امضا کرد. به همین دلیل، بر مبنای احکام شرعی که پایه قوانین کیفری کنونی ایران به شمار می‌روند، مقامات جمهوری اسلامی سن مسوولیت کیفری را به جای ۱۸ سال، ۱۵ سال قمری برای پسران و ۹ سال قمری برای دختران در نظر می‌گیرند و به صدور حکم اعدام برای افرادی که به سن یادشده رسیده باشند، ادامه می‌دهند.
سازمان حقوق بشر ایران 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.