رژه افتخار آمستردام: علیه کوئیرهراسی پس از سال سخت کرونا

یکشنبه, 17ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

فعالان کوئیر ایرانی با سازماندهی گروه «آزاد»، شبکه حمایتی کوئیرهای فارسی‌زبان هلند در رژه افتخار آمستردام حضور داشتند. دو فعال کوئیر ایرانی در گفت‌وگو با «زمانه» درباره وضعیت جامعه کوئیر ایرانی و تأثیر مخرب کرونا و ادامه کوئیرهراسی بر سلامت روانی اعضای آن توضیح دادند. فعالان کوئیر چپ معترض به مراسم اصلی پراید نیز در جای دیگری با شعار «پرایدمان را بازپس می‌گیریم» گرد هم آمدند.

مراسم مربوط به «پراید» سال جاری در آمستردام، تنها رویدادهای مربوط به پراید در هلند در دومین سال همه‌گیری کرونا، از ۳۱ ژوئیه آغاز شد و تا امروز یکشنبه ۸ اوت ادامه دارد.

پراید یا رژه غرور جامعه دگرباشان جنسی (شامل بر افراد همجنس‌گرای زن و مرد، دوجنس‌گراها، ترنس‌جندرها و تراجنسیتی‌ها، میان‌جنسی‌ها، کوییرها، اسکشوآل‌ها و مانند آن) به یک روز یا هفته مشخص در تقویم شهرهای مختلف دنیا اطلاق می‌شود که در آن فستیوالی به پاسداشت این بخش از جامعه برگزار می‌شود.

شنبه ۷ اوت مراسم راهپیمایی پراید آمستردام برگزار شد. هزاران تن در این راهپیمایی که براساس سنت، اعتراض برای مطالبه حقوق برابر برای جامعه کوئیر بوده، شرکت کردند. آنها از پارکی که نام مبارز سرشناس حقوق سیاهان در آمریکا، مارتین لوتر کینگ را بر خود دارد، مراسم را آغاز و سپس به سمت میدان دام در مرکز شهر و ایستگاه مرکزی قطار حرکت کردند. گروهی از کوئیرهای فارسی‌زبان هلند ‏با دعوت و سازماندهی «گروه آزاد» نیز در این مراسم حضور داشتند. آزاد، شبکه‌ی حمایتی کوئیرهای فارسی‌زبان هلند است که به‌تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند.

همزمان به رسم هرساله رژه پراید در آمستردام، گروهی از کوئیرها نیز راهپیمایی اعتراضی دیگری را با نام «پرایدمان را بازپس می‌گیریم» برگزار کردند. این گروه از فعالان سیاسی کوئیر به مراسم اصلی پراید معترضند.

ادامه در رادیو زمانه


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.