مجازات موکریان؛ بازداشت مدیرمسئول، انسداد دوباره و محو خبرهای آن

شنبه, 23ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

در تاریخ ‏سپتامبر ۱۴, ۲۰۱۳‏
کمال حسینی*

“در بهار ۱۳۸۵ زمانی که آژانس خبری موکریان رسماً شروع به کار کرد آماتور بودیم و در دنیای اینترنت بی تجربه، می دانستیم که کار خالی از دردسر و مشکل نخواهد بود هم به لحاظ فنی و تکنیکی، هم به لحاظ رقابت. هنوز برخی از هفته نامه های به یادگار مانده از دوران اصلاحات نفس می کشیدند هر چند به سختی ولی ما امیدوار به همراهی و همکاریشان بودیم، چرا که کار ما هم از این دست بود ولی مقداری تخصصی تر؛ به این معنا که ما فقط کار خبر را انجام می دادیم و تقریباً هر روزه تحلیل را برای مخاطبین گذاشتیم و می دانستیم شرایط و فضای سیاسی به گونه ای است که هرروز بیش از روز قبل عرصه تنگ تر و امکان کار و فعالیت دشوارتر می گردد.

از خیر خیلی چیزها گذشتیم چون می دانستیم «بودن یا نبودن؛ مسئله این است» و این برای اهل فن قابل درک بود. هر چه ما سعی می کردیم به مرزها و خطوط قرمز نزدیک نشویم، این خطوط قرمز بود که آهسته و پیوسته به سمت ما پیشروی می کرد. جغرافی دان نبودیم اما می دانستیم در کجای این کره خاکی قرار داریم، تاریخ دان هم نبودیم اما گذشته را هرچند کم اما از لابلای خاطرات و تجارب گذشتگان و همین کتابهای تاریخ دوران مکتب و مدرسه به خاطر داشتیم. می دانستیم که نباید بی گدار به آب زد و اگر لازم باشد دست به عصا نیز برد، ولی مگر این کار شوخی بردار بود. در عرصه اطلاع رسانی بروز مشکلات از هر نوع آن، تقریبا طبیعی است از تهیه خبر گرفته که تخصص و تلاش وافری می طلبد تا انتشار خبر که ماهیت دیگری به آن می دهد.

آژانس خبری موکریان با انگیزه اطلاع رسانی بموقع و موثق و به قصد شکستن سکوت و سانسور خبری موجود در این بخش از جغرافیای ایران و دلخوش از اینکه در این راه تنها هدف رساندن صدای بی صـدایان و فریاد خاموشـان به گوش مردمان جویای حقـیقت و همچنین اعتقاد به کار حرفه ای، شروع به فعالیت نمود و چون به اصول اخلاق حرفه ای وفادار ماند در مدت زمانی کوتاه به منبعی معتبر در زمینه خبرهای منطقه تبدیل شد و مورد عنایت بسیاری از خبرگزاریها و مطبوعات واقع گردید بطوریکه دامنه مخاطبین آن مرزهای رسمی کشور را درنوردید و کارنامه آن از هفته نامه های محلی کردستان گرفته تا نیویورک تایمز را شامل شد.

البته این عنایت و توجه چندان هم بی هزینه نبود و بار اول آژانس خبری موکریان در سال ۸۶ فیلتر گردید. در تمـامی این ایام و با وجود همه مشـکلات پیش بینی شده و نشده، رعایت حال بعضی ها و خیلی ها و … خون دل ها خوردیم و دم فرو بستیم و ادامه دادیم. بودند و هنـــوز هم هستند رسانه هایی که بدون هیچ تعهد و التزامی به رعایت اصول حرفه ای کار خبررسانی، اقدام به انتشار خبرهای آژانس نمودند آنهم بدون ذکر منبع و حتی گاه تغییر و جعل اخبار، صدالبته ما را آزردند و عذری هم نیاوردند، زحمات ما را نادیده گرفتند و ما جز گله کردن و توصیه به رعایت حداقلهای اخلاق حرفه ای چیزی نگفتیم.

اگر آژانس خبری موکریان، زمان، توانایی و انرژی خود را صرف انتشار و انعکاس صدای مردمانی کرده که در این جغرافیای مهجور واقع شده اند، بایستی حمایت و تشویق می شد، در حالیکه مستقیم و غیرمستقیم آماج انواع تهمت و تنبیه قرار می گرفت که آخرین مورد آن انسداد و محو کلیه خبرهای آژانس از سوی « کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه » می باشد. در نهایت با تمام کاستی ها و بی امکاناتی ها آنچه در توان داشتیم در نهایت صداقت و خلوص نیت در جهت تنویر افکار عمومی عرضه داشته ایم و می دانیم عاری از عیب و نقص نبوده و ادعایی هم از این بابت نداشته ایم ولی به قدر وسع کوشیده ایم و این را هم می دانیم که تلاشهای ما در حافظه تاریخی مردم محفوظ خواهد ماند، و از تمامی کسانی که در این راه به ما یاری رسانده اند نهایت تشکر و قدردانی را داریم”.

متنی که خواندید در سال ۸۹ توسط مدیرمسئول آژانس خبری موکریان، خسروکردپور منتشر شده بود اینک در آستانه دومین جلسه دادگاهی مسعود و خسرو کردپور ( روز دوشنبه، ۲۵ شهریورماه ۹۲ ) و پس از گذشت ۱۹۰ روز از بازداشت این دو روزنامه نگار کرد بار دیگر وبسایت آژانس بر اساس تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود شد. قبل از آنهم در اقدامی مشابه سایت رسمی آژانس در اواخر اسفندماه ۹۱ به دنبال بازداشت برادران کردپور مسدود گردید. وهنوز هیچ توضیح رسمی برای عدم دسترسی به این سایت خبری اعلام نشده است. این اقدام کارگروه بدون دادن هر نوع تذکر و حتی اطلاع، از اساس خلاف قانونی است که خود کارگروه در پایگاه اینترنتی خود مدعی رعایت آن است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بر خلاف روال همیشگی، کارگروه حتی از ارسال نامه و یا تماس تلفنی با ما خودداری کرده است و در واقع بدون هر نوع اطلاع‌رسانی به ما اقدام به این کار کرده است.

همه شاهدیم که چگونه مجازات موکریان روز به روز تشدید میشود لیک ما همکاران موکریانی با وجود فشارها و تهدیدها بار دیگر در کنار هم قرار میگیریم تا در این منطقه مهجور به امر خبررسانی بپردازیم، هدف ما آنست که موکریان و ساکنان این منطقه پویا بمانند. ما راه مدیران دربند آژانس خبری موکریان را در شرایطی ادامه خواهیم داد که بر موازین پذیرفته شده قبلی خود کماکان پایبندیم؛
– موکریان، شرافت حرفه‌یی را سرلوحه‌ی برنامه‌ی خود قرار داده و از به کار بردن هر نوع ادبیات خشن و برخلاف مسائل و رفاه عمومی پرهیز می‌کند.
– موکریان، حق حفظ حریم فردی، خصوصی و اسرار مردم را حفظ و به آن احترام می‌گذارد.
– موکریان، حفظ حقوق و شهرت افراد، ممانعت از افترا و به کار بردن ادبیات نفرت‌انگیز، تهمت، توهین و مخدوش کردن چهره‌ی آحاد مردم، بخشی از معیارهای حرفه‌یی اش خواهد بود.
– موکریان، احترام بایسته را به آداب، سنت‌های دینی‌، ملی‌ و عفت عمومی‌ بجا می‌آورد.
– موکریان، نسبت به ارزش‌های عام انسانی تعهد اخلاقی دارد و در این چارچوب، «موکریان» از به کار بردن یا ترویج هرگونه ادبیات خشونت‌بار، نفرت‌ساز،‌ تبعیض،‌ نژادپرستی‌، استعمار نوین‌ و به کار بردن خشونت در تعامل دولت‌ها و ملت‌ها، جلوگیری و تلاش می‌کند در رابطه با مصیبت‌های مضر برای بشریت مانند فقر‌، جهل‌، بی‌سوادی‌، سوءتغذیه‌، به‌کارگیری کودکان در کارهای سخت و زیان‌آور، تبعیض علیه زنان،‌ توسعه‌نیافتگی‌ و عقب‌ماندگی خبررسانی کند.
– موکریان، تلاش میکند به نهادهای مردمی و ناظر بر عملکرد مسئولان در زمینه‌های گوناگون مانند کشف منابع و کانون‌های سوءمدیریت، فساد،‌ رشوه‌خواری‌،‌ نابرابری‌، بی‌عدالتی‌، جلوگیری از نقض حقوق بشر و ترویج فرهنگ شهروند درجه‌ی یک و دو و دیگر ناهنجاری‌های جامعه کمک کند.
– موکریان، با این رویکرد، خود را رسانه ای دانش‌محور و حرفه‌یی با تکیه بر اخلاق و مبانی حقوق بشری می‌داند و خود را در خدمت افکار عمومی قرار می‌دهد.

ما میخواهیم به یاری شما عزیزان سایت موکریان را دوباره راه اندازی کرده و فعالیت حرفه ای، آزاد و شفاف خود را بار دیگر از سر گیریم تا خلا رسانه ای موجود در منطقه را در حد توانمان پر کنیم. به این منظور همکاران عزیزم مشغول ساخت، طراحی و راه اندازی سایت جدید موکریان هستند. لذا متعاقب مسدود شدن سایت رسمی و پس از آن وبلاگ موکریان در بلاگ سکای و محو کلیه خبرهای آژانس، تا آماده شدن سایت مذکور جهت انتشار خبرها و گزارش ها و یادداشت های شما همکاران از وبلاگ زیر در بلاگ سپوت استفاده خواهیم کرد.

http://mukriannewsagency.blogspot.com
امید پیروزی و کامیابی روزافزون برای موکریان
کمال حسینی – خبرنگار آژانس خبری موکریان

۲۳ / ۰۶ / ۱۳۹۲

mokrian


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.