تداوم روند صعودی آمار کرونا در ایران؛ ۵۶۸ نفر دیگر جان باختند

پنجشنبه, 21ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

سعید نمکی: تمهیدات ما نبود روزی ۱۳۰۰ نفر کشته می‌دادیم

موج پنجم کرونا با سویه دلتا در ایران همچنان در حال پیشروی است و هر روز تعداد بیشتری از افراد را مبتلا می‌کند، به‌ طوری‌ که در شبانه‌روز منتهی به پنجشنبه ۲۱ مرداد، بیش از ۳۹ هزار بیمار جدید شناسایی شدند و ۵۶۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۷۰۴۸ تن از مبتلایان شرایط وخیمی دارند و در حال حاضر، ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زردند. این در حالی است که تاکنون حدود ۳ میلیون و ۵۳۲ هزار نفر در کشور هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

یک روز پس از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، کرونا را «مسئله مهم کشور» دانست و از بسیج و نیروهای مسلح خواست به میدان بیایند، روز پنجشنبه ۲۱ مرداد، نشست مشترکی با حضور حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت دوازدهم، و غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج، تشکیل شد.

این جلسه در حالی برگزار شد که چند ساعت پیش‌ از آن، سخنان علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، در رسانه‌ها بازتابی گسترده داشت. علیرضا زالی، که حالا مدعی است سخنانش تقطیع شده‌، از منع واردات واکسن به کشور و پنهان کردن آمار واقعی از سازمان بهداشت جهانی سخن به میان آورده بود.

با همه این‌ها، در زمانی که عملکرد وزارت بهداشت در دوران همه‌گیری به شدت زیر سوال است، حسین سلامی در نشست روز پنجشنبه از وزیر بهداشت دولت دوازدهم تقدیر کرده است. او دستور روز چهارشنبه۲۰ مرداد علی خامنه‌ای را «جهاد ملی» برای مقابله با کرونا دانست و با بیان اینکه «امروز حجت بر همه تمام است»، از فرماندهان استانی سپاه پاسداران خواست «قرارگاه‌های امام رضا» در استان‌ها تشکیل دهند و با مراجعه به خانه‌ها، اجازه ندهند مردم جابه‌جا شوند.

در این نشست، سعید نمکی بار دیگر از اقدام‌های وزارت بهداشت در دوران کرونا دفاع کرد و مدعی شد اگر «تمهیدات» او نبود، به‌‌جای ۵۰۰ نفر روزی ۱۳۰۰ نفر کشته می‌دادیم.

وزیر بهداشت دولت روحانی در حالی آمار روزانه جان‌باختگان را ۵۰۰ نفر ذکر کرده است که چندی پیش، ایرج حریرچی، معاون او، در یک برنامه تلویزیونی اعتراف کرد که آمار واقعی قربانیان سه برابر بیشتر از آمار رسمی است. سعید نمکی با طرح این ادعا که گام‌های وزارت بهداشت «علمی و منطقی» بوده است، گفت «توفیقات زیاد» این وزارتخانه باعث شده است که ایران «در صدر» بسیاری از کشورهایی که «امکانات بیشتری» داشتند، قرار بگیرد.

وزیر بهداشت که پیش‌تر نیز بارها مردم را عامل اصلی تشدید همه‌گیری ویروس کرونا معرفی کرده بود، این بار «سفر به مشهد» و «رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها، بازارها و حرم» را دلیل اصلی وضعیت به‌وجود‌آمده در این شهر دانست. او مدعی شد که کادر درمان و بسیج در کنار هم شبانه‌روزی تلاش کردند و حالا در ته رودخانه جبهه مقابله با کرونا در حال «جمع‌آوری جنازه‌»اند.

جان باختن ۵۶۸ نفر در یک شبانه‌روز و تداوم مرگ‌ومیر‌ مبتلایان به کرونا از وخامت اوضاع بیماری در سطح کشور خبر می‌دهد. متخصصان بارها هشدار داده‌اند که راهکار کنترل بیماری تعطیلی و قرنطینه سراسری است. آنان همچنین ممنوعیت برگزاری تجمع‌های عزاداری ماه محرم را خواستار شده‌اند؛ اما این درخواست در ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت کشور، به ممنوعیت برگزاری مجالس در فضاهای سربسته محدود شد.

این خبر را عبدالرضا رحمانی فضلی اعلام کرد و درباره تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی دو‌هفته‌ای نیز گفت که این موضوع در جلسه روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ستاد بار دیگر مطرح شد اما قرار است که «مقدمات، تمهیدات و شرایط مرتبط برای موثر شدن امر تعطیلات» به رئیس‌جمهوری ارائه شود تا در جلسه ستاد درباره تعطیلی تصمیم‌گیری شود.

معلوم نیست مقدمات و تمهیدهایی که وزیر کشور از آن یاد کرده است در چه بازه زمانی آماده و ارائه خواهند شد و تصمیم‌گیری درباره تعطیلی دو‌هفته‌ای چه زمان به نتیجه می‌رسد اما آنچه مشخص و آشکار است جان‌ باختن شمار زیادی از شهروندان ایرانی به‌دلیل ابتلا به کرونا و سوگوار شدن بسیاری از خانواده‌ها است، آن هم در شرایطی که واکسیناسیون به‌کندی انجام می‌شود و همچنان اندکی بیش از سه میلیون نفر در ایران توانسته‌اند هر دو دوز واکسن را بزنند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.