کاهش ۱۰ سانتی‌متری تراز آب دریای خزر نسبت به سال گذشته

جمعه, 22ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر – مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی ایران می‌گوید تراز آب دریای خزر نسبت به سال گذشته بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر کاهش یافته که این میزان طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده بین ۴ تا ۶ متر پیش‌بینی می‌شود.

بهزاد لایقی روز جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، در خصوص کاهش تراز آب بزرگترین دریاچه میان قاره‌ای جهان به «رکنا» گفت: «پیش‌بینی‌های انجام شده حاکی از کاهش بارندگی در حوضه آبریز دریای خزر طی سال‌های آینده است که گرچه نمی‌توان به‌صورت قطعی به این آمار و پیش‌بینی‌ها اطمینان کرد اما براساس مدل‌های پیش‌بینی، کاهش ۴ تا ۶ متری تراز آب دریای خزر طی ۳۰ تا ۵۰ سال آینده نشان داده شده است.»

او گفت که  این میزان کاهش تراز آب، مساحت زیادی از مناطق حاشیه ایران را در بر نمی‌گیرد چراکه شیب ساحل دریای خزر در بخش جنوبی آن بیشتر است و بیشتر در مناطق شمالی خزر رخ خواهد داد.

به گفته مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی عوامل مختلفی از جمله کاهش حجم آب ورودی از رودخانه‌های این حوضه آبریز به دلیل سدسازی و میزان بارش بر سطح این دریا نقش تعیین‌کننده‌ای در تراز آب دریای خزر دارند و میزان تبخیر نیز یکی از عوامل کاهنده این تراز به حساب می‌آید.

او می‌گوید از سال ۱۳۷۴ تاکنون یک روند کاهشی در تراز دریای خزر شکل گرفته و همچنان ادامه دارد.

لایقی گفته که کاهش تراز آب دریای خزر برای بنادر و کشتیرانی، تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده مشکلات و تاثیرات منفی به همراه داشته است.

مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی ایران می‌گوید راه‌حل‌های مقابله با کاهش تراز آب دریای خزر، تعیین حق‌آبه است که تمام کشورهای حاشیه خزر می‌توانند انجام دهند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.