یک نماینده مجلس: دولت با کسری۱۰۰ هزار میلیاردی مواجه است

دوشنبه, 25ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

budjehحسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، می‌گوید: «دولت برای پرداخت یارانه‌ها با کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایلنا، ‌ با اشاره به این کسری بودجه، از دولت خواسته است تا برای تامین این کسری‌ها یا راهی بیاندیشد یا اینکه از افزایش‌قیمت‌ها کمک بگیرد.

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی و محمدباقر نوبخت، ‌ معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، کسری بودجه دولت را بیش از ۷۰ هزار میلیاردتومان ارزیابی کرده بودند.

اعلام این رقم کسری بودجه با مخالفت‌هایی در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شد، از جمله علی محمد احمدی، در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس گفته بود که «نمایندگان مجلس اعتقادی به این رقم ندارند».

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، رقمی حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت، درآمدی است که از محل فروش اوراق مشارکت تامین می‌شود، اما آقای احمدی ادامه داده که با توجه به «استقبال سرد مردم» از این اوراق، ‌بانک مرکزی تمایلی به چاپ و فروش این اوراق ندارد و بر همین اساس مسوولان دولتی این رقم را جزء کسری بودجه امسال محاسبه کرده‌است.

همین دلیل باعث شد تا قید دو فوریت اصلاحیه بودجه در مجلس رای لازم نمایندگان را کسب نکند.

اما در مقابل نمایندگان دیگری همچون ایرج ندیمی، ‌نماینده لاهیجان،‌‌ همان زمان براین باور بود که «میزان کسری بودجه امسال دولت، می‌تواند به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد».

آقای ندیمی، در توضیح دلایل این کسری بودجه به خبرگزاری تسنیم نخستین دلیل را تاخیر در ارایه لایحه بودجه و تصویب آن عنوان کرده و گفته «در سه ماه اول بودجه‌ای عمل نکردیم».

به گفته این نماینده مجلس، «منابع بودجه‌ای مثل مالیات و نفت در ماه پنجم خود را نشان می‌دهد و می‌توانیم تخمینی را برای کل سال در نظر بگیریم.»

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، به نقل از بهروز مرادی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت احمدی‌نژاد گفته بود که از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب سال ۹۲، «بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان آن غیرواقعی است و این بودجه باید به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برسد».

با تصویب اصلاح بودجه ۹۲ که دولت حسن روحانی تهیه کرده درآمدهای پیش‌بینی شده دولت به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، کاهش می‌یابد.

اگر لایحه اصلاحیه بودجه دولت یازدهم در مجلس تصویب شود، ‌ بودجه ۹۲ به ارقام بودجه سال گذشته نزدیک می‌شود که‌‌ همان بودجه نیز ۵۴ هزار میلیارد تومان کسری داشت.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.