واکنش تند سعد حریری به اظهارات حسن نصرالله در باره دریافت سوخت از ایران

پنجشنبه, 28ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

سعد حریری می‌گوید ایران برای ارسال سوخت از دولت لبنان اجازه نگرفته است- 

نصرالله پیشتر خبر داده بود که یک کشتی حامل سوخت از ایران راهی لبنان می‌شود

سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، در واکنش به سخنان اخیر حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در باره حرکت قریب‌الوقوع کشتی حامل سوخت از سوی ایران به لبنان گفت این کشتی‌ها متعلق به لبنان است.

او امروز، پنج‌شنبه، در یک رشته توییت نوشت: «آنچه امروز صبح در مورد ورود کشتی‌های ایرانی شنیدیم، آیا خبری خوب برای لبنانی‌ها است یا خبری خطرناک که به درگیر شدن لبنان در منازعات داخلی و خارجی می‌انجامد؟»

در هفته‌های اخیر، کمبود سوخت به بحرانی بسیار جدی و بزرگ در لبنان بدل شده است.

به نوشته سعد حریری، «حزب‌الله می‌داند که دلیل اصلی بحران سوخت در لبنان، قاچاق عمدی برای خدمت به رژیم سوریه است.»

او افزوده: «در این صورت، جلوگیری از قاچاق مفیدتر از این است که آرزو کنیم مردم لبنان سوخت ایرانی دریافت کنند.»

نخست‌وزیر پیشین لبنان در توییت‌های خود نوشته: «حزب‌الله همچنین می‌داند که کشتی‌های حمایتی ایران خطرات و مجازات‌های بیشتری را برای لبنانی‌ها در پی خواهند داشت ، مشابه همان تحریم‌هایی که علیه ونزوئلا و برخی دیگر کشورها اعمال شده است.»

سعد حریری نوشته: «دیدن کشتی‌های ایرانی در قلمرو لبنان، اوج واگذاشتن حاکمیت ملی ماست. آمدن در پی دعوتی رد شده، گویی لبنان یکی از استان‌های ایران است.»

او افزوده: «ما، به عنوان نمایندگان در سطوح ملی و سیاسی، تحت هیچ شرایطی پیشقراول جنگی پوچ علیه عرب‌ها و جهان نخواهیم بود.»

اشاره نخست‌وزیر سابق لبنان به حزب‌الله لبنان است که تصور می‌رود در یک درگیری احتمالی بین جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه، به طرفداری از جمهوری اسلامی وارد جنگ خواهد شد.

سعد حریری در توییت‌های خود افزوده: « وی افزود: بله، این ایران است که مانع تشکیل دولت در لبنان می‌شود. در غیر این صورت، چگونه دولت ایران به خود اجازه می‌دهد قوانین بین‌المللی را نقض کند و کشتی‌هایش را  بدون اجازه دولت لبنان روانه این کشنور کند؟»

او نوشته: « آیا ما در کشوری زندگی می‌کنیم که حزب‌الله قصد دارد همه مجموعه وزارتخانه‌ها را از بهداشت تا اقتصاد تا دفاع و بنادر تحویل می دهد؟ مردم در یک ساعت می‌توانند از ایران دارو بخواهند، کشتی های ایرانی را که با گازوئیل و بنزین بارگیری شده، فرابخوانند و از زمین و دریا، و آشکارا ، شب و روز ، علی‌رغم وجود مقامات نظامی و امنیتی، تهدید کنند.»

سعید حریری در ادامه توییت‌های خود علیه اعزام کشتی حامل سوخت از سوی ایران و اعلام آن از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان، نوشته این راهی است به جهنم.

او افزوده: «بله، چندی پیش نظراتی شنیدیم که به لبنانی‌ها می‌گوید که آنها دولت نمی‌خواهند. کدام دولت می‌خواهد تجارت خود را با پذیرش کشتی‌های ایرانی و درگیری با جامعه بین‌المللی پیش ببرد؛ آن هم در زمانی که لبنان نیاز فوری به دولتی دارد که از حمایت برادران و دوستان برخوردار باشد، نه اینکه از حزب‌الله اطاعت کند.»

صبح امروز، حسن نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که پس از رسیدن نفتکش به مدیترانه، جزئیات بیشتر و زمان و مکان ورود آن به لبنان اعلام خواهد شد. او در سخنان خود ابراز امیدواری کرد که این نفتکش‌ها به سلامت به لبنان برسند و با هشدار درمورد واکنش درصورت توقیف نفتکش یا حمله به آن، تاکید کرد که نفتکش حامل سوخت «به محض خروج از ایران، خاک لبنان محسوب می‌شود».

لبنان در حال حاضر با بحران شدید اقتصادی و سیاسی روبه‌رو است. در هفته‌های گذشته، درپی بحران کمبود سوخت و صف‌های طولانی و درمواردی درگیری‌های شدید در پمپ‌بنزین‌های لبنان، ارتش این کشور از اعزام نیرو برای نظارت بر پمپ‌بنزین‌‌ها و مقابله با احتکار سوخت خبر داده بود. پس از آن ارتش اعلام کرد که هزاران لیتر بنزین و گازوئیل احتکارشده را مصادره کرده است و به رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد. بامداد یکشنبه، ۲۴ مردادماه، انفجار یکی از تانکرهای سوخت مصادره‌شده در شمال لبنان، دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت. 

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.