دیده‌بان حقوق بشر: مقصر فاجعه کرونا، سوءمدیریت و دستور خامنه‌ای است

پنجشنبه, 28ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

صف واکسیناسیون ایران مال- عکس از تجارت نیوز

اظهارات مقامات ارشد ایرانی در تهیه واکسن‌ کرونا به‌شدت تأثیر داشته و اطلاعات نادرستی را در بین مردم ترویج کرده است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد ممنوعیت خرید واکسن‌های تولید شده در ایالات متحده و بریتانیا، عدم شفافیت و سوء مدیریت دولتی، تأثیر وخیم همه‌گیری بیماری کرونا در ایران را تشدید کرده است.

روز ۱۴ اوت، مقامات ایرانی شش وکیل و فعال برجسته حقوق بشر که به گفته همکارانشان در حال تشکیل شکایت علیه سوءمدیریت مقامات در بحران کووید -۱۹ بودند را دستگیر کردند. البته یکی از اعضای گروه را یک شبه آزاد کردند، اما آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی و مریم افرافراز همچنان در بازداشت هستند.

مقامات ایرانی بدون ارائه شواهد لازم ادعا می‌کنند که تحریم‌ها و تأخیر در واردات واکسن عامل کند شدن واکسیناسیون عمومی است.

اظهارات مقامات ارشد ایرانی که در تهیه واکسن‌های نجات دهنده به‌شدت تأثیر داشته و اطلاعات نادرستی را در بین مردم ایران ترویج کرده است.

در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی ۱۳۹۹)، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود گفت: «واردات واکسن‌های [کووید -۱۹] ساخته شده در آمریکا و بریتانیا ممنوع است.» خامنه‌ای در توییتی که بعداً به دلیل ترویج اطلاعات گمراه‌کننده از سوی  توییتر حذف شد، مدعی شد واکسن‌های ساخته شده در ایالات متحده یا بریتانیا کاملاً غیرقابل اعتماد هستند و بعید نیست که آن‌ها بخواهند ملت‌های دیگر را آلوده کنند.

این سیاست پیامدهای جدی برای سلامتی و دسترسی ایرانیان به واکسن‌های نجات‌بخش داشته است. در روز ۹ ژانویه، دکتر محمد حسن قوسیان مقدم، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، گفت که برنامه‌های واردات ۱۵۰ هزار دز واکسن فایزر اهدا شده توسط یک موسسه خیریه آمریکا لغو شده است.

تارا سپهری فر، محقق ایرانی در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: «ایرانیان عصبانیت خود را از بی‌کفایتی و عدم شفافیت مقامات در کنترل همه‌گیری کووید‌-۱۹ که هر چند دقیقه یک‌بار به قیمت جان یک ایرانی تمام می‌شود، ابراز می‌کنند. اعتماد عمومی عامل مهمی در مدیریت بحران سلامت عمومی است، با این حال اشتباهات گذشته مقامات ایرانی در حال تکرار است.»

تعداد مرگ و میر و بستری شدن در ایران رو به افزایش است و گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کمبود تخت بیمارستان و دارو در شهرهای مختلف وجود دارد.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده دولت ایران، تعداد افراد درگذشته ناشی از کرونا در روز ۱۷ اوت (۲۶ مرداد) دست کم ۶۵۵ نفر بوده است که مجموع کشته‌شدگان را تقریباً به ۱۰۰ هزار نفر می‌رساند. ایران موج پنج این بیماری همه‌گیر را تجربه می‌کند و مقامات ایرانی باید فوراً تلاش‌های خود را برای پاسخگویی مؤثر به بحران، از طریق واکسیناسیون عمومی و شفافیت اطلاعات انجام دهند.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.