رد درخواست اعاده دادرسی حامد قره اوغلانی در دیوان عالی کشور

جمعه, 29ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – درخواست اعاده دادرسی حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه توسط دیوان عالی کشور رد شد. حکم ۱۳ سال زندان قابل اجرای آقای قره اوغلانی پیشتر در دیوان عالی کشور تایید شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه را رد کرد.

درخواست اعاده دادرسی آقای قره اوغلانی طی مدت ۵ روز از سوی دیوان عالی کشور رد شده است.

حکم صادره علیه وی پیشتر در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید و در تاریخ ۲۸ بهمن ماه به صورت الکترونیک ابلاغ شده بود.

آقای قره اوغلانی در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران به اعدام و در بخش دوم پرونده خود از بابت اتهامات شرکت در دوره‌های نظامی و حمله به پایگاه‌های بسیج، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به رهبری به ۱۴ سال و یک ماه محکوم شد، که با دریافت مکتوب رای صادره توسط وکیل مشخص شد رای دو قاضی دادگاه انقلاب ارومیه مبنی بر حکم حبس، بر رای قاضی سوم که حکم اعدام را برای این زندانی مدنظر گرفته بود غالب شده و در نهایت حکم این زندانی با اختلاف یک رای از بابت اتهام شرکت در گروه باغی (اشاره مصداق در متن حکم به سازمان مجاهدین خلق است) به ۱۳ سال حبس و به اتهام توهین به رهبری به ۱۳ ماه حبس و مجموعا به ۱۴ سال و یک ماه حبس منتهی شده است.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۳ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا است.

وکیل آقای قره اوغلانی بر اساس دفاعیه ای که نسخه ای از آن پیشتر توسط هرانا منتشر شده، به حکم صادره اعتراض کرده بود، او در دفاع از موکل خود او را فردی که با مشکلات جسمی و روحی دست و پنجه نرم می کند معرفی کرده که بر اساس بیماری روحی خود مسئولیت عمل انجام نشده را پذیرفته است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای قره اوغلانی پیشتر در تاریخ ۷ مهرماه امسال در دادگاه انقلاب ارومیه برگزار شده بود.

حامد قره اوغلانی پیشتر در تاریخ ۷ تیرماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۶ تیرماه با پایان مراحل بازجویی به زندان ارومیه منتقل شد و از آن زمان تاکنون در خوابگاه ۳ زندان ارومیه بسر می‌برد.

آقای قره اوغلانی که تا پیش از بازداشت به نصب دوربین های مداربسته اشتغال داشت، در سال ۹۵ به دلایل مالی از کارشناسی ارشد رشته معماری کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی انصراف داد و امسال سعی داشت که در آزمون کارشناسی ارشد مجددا شرکت کند. او پس از انصراف از دانشگاه مدتی نیز برای کار به کشور ترکیه رفت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.