ریحانه طباطبایی: رویکردهای تازه در وزارت اطلاعات

پنجشنبه, 28ام شهریور, 1392
اندازه قلم متن

ریحانه طباطبایی

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در دولت یازدهم تغییر رویکردها، خصوصا در نوع پاسخگویی به افکار عمومی است. در چند سال گذشته، معمولا افکار عمومی با سوال‌های بی‌پاسخ و گاه توهین‌آمیزی مواجه می‌شد. اما رویکرد دولت جدید متفاوت از گذشته است و این تفاوت را بیش از همه می‌توان در نوع برخورد وزیر اطلاعات جدید دید.

محمود علوی، در چند هفته گذشته در مواجهه با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رفتاری متفاوت از گذشته در پیش گرفت؛ رفتاری که یادآور دوران وزارت دولت اصلاحات بود. در چند سال گذشته، به دلیل رفتارهای صورت‌گرفته با بخشی از جامعه، خصوصا روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی، نوعی احساس ترس، عدم اعتماد و حس ناامنی به‌وجود آمده بود؛ حسی که گویا محمود علوی آن را به خوبی دریافت کرده است و برای همین هنگامی که یک محافظ با یک خبرنگار برخورد خارج از چارچوب و عرف انجام داد، وزیر اطلاعات با او برخورد کرده و از خبرنگار دلجویی می‌کند. تغییر رفتار وزیر اطلاعات را می‌توان نخستین گام اعتماد‌سازی بین نیروهای سیاسی و دستگاه امنیتی کشور دانست.

وزیر اطلاعات همچنین به خبرنگاران قول داده است به‌زودی یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند و از خبرنگاران خواسته که پیگیر برگزاری این کنفرانس باشند.

مطمئنا وزیر اطلاعاتی که رودرروی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قرار می‌گیرد و به سوالات آنان در همه زمینه‌ها پاسخ می‌دهد، متفاوت از وزیر اطلاعاتی خواهد بود که فقط در رسانه ملی حضور پیدا کرده یا با چند رسانه خاص گفت‌وگو می‌کند. در این مدت چندباری تلاش شده تا درباره بعضی از جریان‌های سیاسی خصوصا طیف اصلاح‌طلب از وزیر اطلاعات اظهارات خاصی گرفته شود.

در گذشته این جریان عادت داشت که هربار درباره‌اش سوالی شود، با الفاظ و القاب خاص مورد خطاب قرار گیرد و تهدید شود، اما وزیر اطلاعات جدید به خوبی می‌داند که هر اظهارنظر او می‌تواند چه تبعاتی در پی داشته باشد و چه تاثیرات روانی بر مخاطب خود بر جای بگذارد. جدا از برنامه‌ای که محمود علوی در روز رای‌گیری از مجلس ارائه کرد و امیدواری‌های بسیاری را برای مردم به وجود آورد، برخوردهای وزیر اطلاعات را نیز می‌توان گام دوم برای اعتماد‌سازی بین جامعه سیاسی کشور، مردم و نهادهای امنیتی دانست.

البته گام سوم نیز روز گذشته برداشته شد. تعدادی از زندانیان انتخابات سال ۸۸ روز گذشته آزاد شدند. بعضی از فعالان سیاسی چون علی مطهری اعتقاد دارند که این گام اساسی برای تحقق اعتماد‌سازی و ایجاد یک فضای سالم سیاسی در کشور است. سختگیری‌ها و سیاست‌های غلط در چند سال گذشته باعث زندانی شدن بسیاری از روزنامه‌نگاران، جوانان فعال سیاسی و نیروهای قدیمی سیاسی در کشور شد. حالا به نظر می‌رسد که وزارت اطلاعات تصمیم دارد این رویکرد خود را نیز تغییر دهد. محمود علوی مردی است که بیشتر عکس‌های او خندان است. بسیاری از سربازانی نیز که دوران خدمت خود را در دوران تصدی‌گری او بر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش سپری کرده‌اند از او خاطرات توام با احترامی در یاد دارند. اینک به نظر می‌رسد مرد خندان ارتش، آغازگر تحولات بزرگی در مهم‌ترین نهاد امنیتی کشور شده است.
از: بهار


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.