انتشار تصویر اتاق حسین فریدون در زندان اوین؛ تاریخچه یک سوییت

سه شنبه, 2ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

برای حسین فریدون اما قبل از ورودش به زندان، سوییت جدیدی ساختند

تصویری توسط گروه «عدالت علی» در رسانه‌ها منتشر شد که در توضیح آن نوشته شد: «اتاق متعلق به حسین فریدون، برادر حسن روحانی در زندان اوین.»

 

گروهی به نام «عدالت علی» می‌گویند موفق شده‌اند دوربین‌های امنیتی زندان اوین را هک کنند. این گروه در دو روز گذشته، ویدیوها و عکس‌هایی را که  توسط دوربین‌های مداربسته زندان ثبت و ضبط شده است، منتشر کردند. اینکه این گروه به چه تصاویر و از چه نقاطی در زندان اوین دست پیدا کرده‌اند، هنوز مشخص نیست؛ اما ساعاتی پیش تصویری توسط گروه «عدالت علی» در رسانه‌ها منتشر شد که در توضیح آن نوشته شد: «اتاق متعلق به حسین فریدون، برادر حسن روحانی در زندان اوین.»

بررسی‌های ایران‌وایر نشان می‌دهد که این تصویر واقعی است و حسین فریدون در اندک زمان‌هایی که در زندان اوین حضور دارد، ساکن همین اتاق «یا به قول زندانیان و مسئولان بازداشتگاه اوین، سوییت» است. اینکه برخی افراد در زندان اوین در بند عمومی مستقر نمی‌شوند و ساکن چنین سوییت‌هایی هستند، اتفاقی کم‌سابقه نیست. پیش از این افرادی مانند «محمدعلی نجفی»، «اسفندیار رحیم مشایی»، «حمید بقایی»، «بابک زنجانی»، «مصطفی تاجزاده» و … در چنین سوییت‌هایی دوران محکومیت خود را می‌گذراندند.

 

سوییت حسین فریدون در کدام نقطه از زندان اوین واقع شده است؟

سوییتی که تصویر آن توسط گروه عدالت علی منتشر شده در طبقه همکف اندرزگاه ۴ زندان اوین واقع شده است. از در اصلی زندان اوین که وارد این دنیای عجیب و گاهی مخوف بشوید، حیاطی بسیار بزرگ با درختانی فراوان و سرسبز مقابل شماست. پس از طی کردن حدود ۵۰ متر و عبور از کنار یکی-دو ساختمان اداری و مشاهده سِر درِ اندرزگاه یک (قرنطینه زندان)، به یک سربالایی با شیبی ملایم می‌رسید که سمت چپ آن ورودی اندرزگاه ۴ زندان اوین است. روبروی در اندرزگاه بهداری و کنار آن، حیات ورودی بند امنیتی ۲۰۹ است که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود. اندرزگاه ۴ زندان اوین محل نگهداری زندانیانی است که هنوز حکم قطعی برای آنان صادر نشده و به اصطلاح قضایی، تحت قرار هستند. البته این قاعده استثنائاتی هم دارد. از آنجایی که اندرزگاه ۴ مجهزترین بند زندان و دارای امکاناتی خاص برای افرادی خاص است، برخی زندانیانی که حکم قطعی محکومیت آنان هم صادر شده است، در اندرزگاه ۴ ساکن هستند؛ افرادی چون محمدعلی نجفی (که اخیرا به مرخصی آمد)، سردار «محمود سیف» و حسین فریدون.

طبقه همکف اندرزگاه ۴ سالنی مانند سالن انتظار است که در طرفین آن، دفتر افسر نگهبانی، دفتر رییس اندرزگاه و بخش‌های اداری بند واقع شده است. دو طبقه روی همکف هم واحد فرهنگی و حسینیه و سالن‌های نگهداری زندانیان قرار دارد. بیشتر موارد خاص اما در همان طبقه همکف به چشم می‌آید. انتهای همان سالن طبقه همکف اندرزگاه ۴، اتاق رییس اندرزگاه در سمت چپ خودنمایی می‌کند. روبروی اتاق رییس اندرزگاه حیات کوچکی قرار دارد که داخل آن از گذشته چند سوییت قرار داشت. سوییت‌هایی که در سال‌های اخیر مهمانانی مانند اسفندیار رحیم مشایی و محمد علی نجفی در آن‌ها ساکن بودند.

برای حسین فریدون اما قبل از ورودش به زندان، سوییت جدیدی ساختند. از ابتدای مهر سال ۱۳۹۸ فعالیت‌های مربوط به ساخت سوییتی جدید، کنار ورودی در اتاق رییس اندرزگاه ۴ آغاز شد. برخی افرادی که در زندان محبوس هستند، در ازای ارائه خدماتی مانند لوله‌کشی، کاشی‌کاری و سایر خدمات فنی و ساختمانی، از امتیازاتی مانند ملاقات بیشتر بهره می‌برند. برای ساخت سوییت حسین فریدون هم از این زندانیان استفاده شد. منوچهر یکی از این افراد بود که با اتهامات مالی گذرش به زندان افتاده بود. او برای هم بندیانش روایت می‌کرد که قرار شده در ازای سرامیک‌کاری و گچ‌کاری در این سوییت تازه‌تاسیس، از سه نوبت ملاقات تشویقی استفاده کند. بدین ترتیب سوییت حسین فریدون در طبقه همکف اندرزگاه ۴ زندان اوین ساخته شد. سوییت که به امکاناتی مانند اسپیلت، تلویزیون ال‌ای‌دی، میز ناهارخوری و… مجهز است. یک روزنامه‌نگار که نام او نزد ایران‌وایر محفوظ است و در همان زمان دوره محکومیت خود در اندرزگاه ۴ زندان اوین را می‌گذرانده و سوییت فریدون را دیده بوده، تایید می‌کند که تصویر منتشر شده توسط گروه هکری عدالت علی متعلق به حسین فریدون است.

در بدو ورود حسین فریدون در زندان، دو زندانی که به دلیل عجز از پرداخت مهریه در اوین حضور داشتند، از سوی مسئولان زندان اوین برای حضور در سوییت برادر رئیس وقت دولت در نظر گرفته شدند. مقرر شده بود آن‌ها در ازای مبلغ اندکی به صورت هفتگی، کارهای مربوط به حسین فریدون مانند نظافت سوییت و شستشوی لباس‌ها و آشپزی و… را انجام دهند. این کار در زندان اوین مرسوم است و معمولا زندانیانی که به لحاظ مالی در تنگنا هستند، به خدمت دیگرانی در می‌آیند که به اصطلاح دستشان به دهنشان می‌رسد. بعدتر اما دو زندانی جرایم مالی سبک رهسپار سوییت طبقه همکف شدند تا هم امور روزمره فریدون را تسهیل کنند و هم او هم صحبتی داشته باشد.

 

تغییر احتمالی شرایط فریدون

برادر «حسن روحانی»، رییس دولت پیشین پس از جنجال‌های فراوان به ۵ سال زندان محکوم شد. ۹ مهر ۱۳۹۸ سخن‌گوی قوه قضاییه اعلام کرد حسین فریدون به اتهام اخذ رشوه به ۵ سال حبس قطعی و رد مال به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان محکوم شده است. در نهایت حسین فریدون، روز چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ برای تحمل حکم ۵ سال حبس، راهی زندان اوین شد. او در بدو ورود به زندان اوین در همین سوییت طبقه همکف و در جوار اتاق رئیس اندرزگاه مستقر شد؛ اما تنها ساعاتی بعد به مرخصی رفت. خبر اعطای مرخصی به فریدون ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. در نهایت روز ۲۸ مهر ۹۸ خبرگزاری فارس این خبر را تایید کرد. او همان روز یکشنبه به زندان بازگشت؛ اما مجددا ۴ روز بعد به مرخصی رفت. ایران‌وایر قبل‌تر در گزارشی با عنوان «زندانیانی که در زندان نیستند» نوشته بود که فریدون، اکنون هم در زندان نیست و از روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ تاکنون تنها حدود ۶۰ روز در زندان بوده است. ایران وایر در آن گزارش تشریح کرده بود که در بدو ورود اکبر طبری به بند عمومی، و با توجه به‌عدم حضور فریدون در زندان، طبری چند روزی ساکن همین سوییت شده بود و بعدتر به سالن ۳ اندرزگاه منتقل شد. تغییر دولت و استقرار کابینه ابراهیم رئیسی اما شاید وضعیت فریدون را تغییر دهد. برادر او دیگر رئیس دولت نیست و این اتفاق ممکن است برای فریدون به بهای حضور بیشتر در زندان تمام شود. به خصوص حالا که دیگر تصویر سوییت او در زندان همه به چشم دیده‌اند.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.