روز شصت و نهم اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت: قبول افزایش دستمزد و بیست روز کار

جمعه, 5ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

استان وایر- هم‌زمان با تداوم اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعلام کرد: «در برخی مراکز نفتی بخش کوچکی از کارگران با قبول دو مطالبه مهم افزایش دستمزدها و بیست روز کار و ده روز مرخصی به کار بازگشته‌اند.»

این شورا لیست مراکزی که در آنها کارگران با قبول بیست روز کار و ده روز مرخصی و افزایش دستمزد مورد توافق خود از سوی پیمانکار به کار بازگشته‌اند به این شرح اعلام کرده است: «شرکت ایران آروین خط لوله انتقال گاز قم پارچین، دشت آزادگان، هویزه، نیروگاه زنجان  اورهال، پالایشگاه اصفهان، ترمینال صادرات نفت سپاهان، عسلویه جوشکار N.p.d، عسلویه کارگاه شرکت تهران جنوب، خط ۱۲ اینچ  کهنوج، خط ۸ اینچ  استان شیراز، کنار تخته برازجان، خط ۶۴ اینچ نجف آباد تیران، اسکله نفتی حرا قشم، شرکت فلات قاره پروژه جفیر، پرهام صنعت خوزستان، پترو پالایش مهرخلیج و پتروشیمی گچساران»

بر اساس اعلام این شورا، در این مراکز همکاران پروژه‌ای در رده‌های مختلف تخصصی با دستمزدهایی بین ۲۵ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان به کار برگشته‌اند: «نکته مهم اینجاست که در این میان خبری از افزایش دستمزد برای کارگران پیمانی روزمزد نیست. شورای سازماندهی اعتراضات بر روی این مساله که مزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون باشد کماکان تأکید دارد.»

در برخی مراکز نفتی پیمانکاران با پیشنهاد۲۰ روز کار و ده روز مرخصی و افزایش دوبرابر دستمزد به کار بازگشته‌اند اما، قرارداد کارگران یکماهه بوده است. در این رابطه «شورای سازماندهی»  اخطار داده است: «قراردادهای یکماهه یک فریب است. قرارداد باید تا پایان پروژه معتبر،کتبی و رسمی باشد.»

این شورا در ادامه با اعلام عقب نشینی پیمانکاران در پی اعتصاب سراسری می‌افزاید: «این فشارها بر روی بهبود وضعیت کمپ‌ها نیز تأثیر گذاشته است. در اطاق‌ها اکنون تعداد محدودی کارگر به سر می‌برند. اما هنوز همه همکاران ما به کار بازنگشته‌اند.حرف همکارانی که به کار بازگشته‌اند این است که دیگر اجازه اضافه کردن افراد بیشتر به اطاق‌های مسکونی‌شان را نمی‌دهند. در هر اطاق نباید بیشتر از ۴ نفر اسکان بیابند. در ادامه استانداردهای بهداشتی کمپ‌ها باید بالا رود. ما بر ایجاد غذاخوری و بهبود کیفیت غذا تأکید داریم و این مطالبات را در محل نیز دنبال می‌کنیم.»

این شورا در ادامه مطالبه بعدی خود را واکسیناسیون اعلام کرده و می‌نویسد: «ما کارگران اعتراض کرده و موفق شدیم در ۲۲ شرکت دیگر در عسلویه، اعتراض صورت بگیرد. این فشار باید ادامه یابد تا همه کارگران فوراً واکسیناسیون رایگان شوند.»

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت برگزاری مجمع عمومی و انتخاب نمایندگان واقعی را یک حلقه مهم برای به موفقیت رساندن اعتصاب و پیگیری خواسته‌ها در محل دانسته و می‌نویسد: «هم‌چون همکاران‌مان در هفشجان در تمام شرکت‌ها نمایندگان خود را انتخاب و با تشکیل مجمع عمومی و تصمیم‌گیری شورایی متحد می‌مانیم. همانطور که شاهد نشست نمایندگان پروژه‌ای ما روز ۲۸ مردادماه در هفشجان با شماری از پیمانکاران نشست داشتند و حول مطالبات خود به بحث و گفتگو پرداختند.»

 

اجتماع بزرگ کارگران اعتصابی پروژه‌ای در ایذه

روز چهارشنبه سوم شهریور همزمان با شصت و‌ هفتمین روز اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت، جمع زیادی از صنعت‌گران و کارگران پروژه‌ای ساکن ایذه، بر اساس فراخوان از پیش اعلام شده در‌ محوطه «اشکفت سلمان» اجتماع بزرگی را در حمایت از اعتصاب خود و تأکید بر خواست و مطالبات خود برگزار کردند.

کارگران پروژه‌ای نفت ساکن مسجد سلیمان هم وقتی بر اساس فراخوان از پیش اعلام شده قصد داشتند در پارک پنج بنگله مسجدسلیمان، اجتماعی را برای تاکید بر تداوم اعتصاب تا تحقق مطالبات خود برگزار کنند، بخاطر حضور گسترده‌ نیروی انتظامی در محوطه‌ پارک، امکان برگزاری تجمع خود را نیافتند.

 

نشست نمایندگان کارگران پروژه‌ای اعتصابی در هفشجان با پیمانکاران

نمایندگان کارگران اعتصابی پروژه‌ای روز ۲۸ مردادماه در هفشجان با جمعی از پیمانکاران یک نشست برگزار و درباره شرایط کاری و مطالبات خود به بحث و گفتگو پرداختند. در ادامه این نشست مقرر شد که  پیمانکاران با انتخاب پنج نفر از میان خود به‌عنوان نماینده در جلسات پیگیری مطالبات کارگران حضور یابند.  این نشست در پی برگزاری مجمع عمومی بزرگ کارگران در دهم مردادماه برگزار شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.