بیانیه سازمان معلمان ایران بمناسبت آغاز سال تحصیلی

دوشنبه, 1ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

moalem

فرهنگیان کشور با ما در پیگیری مطالبات همراه و هم قدم شوند!

پس از یک دوره خزان ۸ ساله؛ معلمان، دانش آموزان و اولیاء آن‌ها با نگاهی امیدوارانه به تدبیر دولت امید، سال تحصیلی جدید را آغاز می‌نمایند.

۸ سالی که گذشت؛ توام با خاطرات تلخ و تجارب سخت برای فعالان صنفی و تشکل‌ها بود و هنوز هم این بار مشقت و بی‌عدالتی بر شانه‌های آنان سنگینی می‌کند. ادامه حبس آقایان محمد داوری، عبدالله مومنی، رسول بداغی، محمود باقری و ابلاغ حکم حبس برای دبیر کل کانون صنفی معلمان، آقای باغانی و سخنگوی کانون صنفی معلمان، آقای بهشتی و مفتوح بودن پرونده آقای علیرضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران، برای افکار عمومی فرهنگیان غیر قابل قبول است.

آنانی که در شعار، آموزش و پرورش را غیر سیاسی می‌خوانند؛ عملکردشان در این مدت نشان داد که به چیزی غیر از منافع خود و یا گروه خویش نمی‌اندیشند!

رای سیاسی مجلس به گزینه پیشنهادی دولت تدبیر و امید، موجب شد که سال تحصیلی جدید بدون وزیر شروع شود!

آقای دکتر روحانی در موسم گفت‌و‌گوهای انتخاباتی، نقطه نظرات و برنامه‌هایی را برای آموزش و پرورش بر شمرد که از نظر ما می‌تواند کلیدی برای خروج آموزش و پرورش از بن بست فعلی باشد.

سازمان معلمان ایران با تکیه بر اصل «مطالبه محوری» و دوگانه «حمایت – انتقاد» امید و انتظار دارد که:

۱- دایره بسته مدیران تعدیل شده، ضمن پای بندی و اعتقاد به اصل «تغییر» مدیران شایسته و علم سالار جایگزین «مدیرانی برای تمام فصول» شوند.

۲- با رعایت اصل مشارکت همه جانبه به ویژه در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری، اعتماد از دست رفته به جامعه معلمان برگردد. (پیشنهاد سازمان معلمان ایران در سال ۱۳۸۰ مبنی بر تشکیل شورای عالی معلمان می‌تواند در دستور کار قرار گیرد).

۳- با نگاهی باورمند به «نهادهای مدنی» و «تشکل‌ها» نگاه تهدید محور و حتی نگاه تزیینی به آن‌ها پایان یابد.

۴- اصل «استقلال» آموزش و پرورش تضمین شده و از دخالت نهادهای غیر مسئول و غیر پاسخگو که امنیت فکری و روانی جامعه فرهنگی را به مخاطره می‌افکند، جلوگیری شود.

۵- نگاه انسانی و انسان محور جایگزین نگاه ابزاری در روابط و معادلات ستاد و صف آموزش و پرورش شود.

۶- ضمن رعایت اصل «اعتدال» و البته به دور از نگاه محافظه کارانه که رویکرد حفظ وضع موجود را دنبال می‌کند، اعتماد به نفس و جرات نقد و نقادی در فضای مایوس و طوفان زده آموزش و پرورش احیا شود.

۷- ضمن تعامل و ارتباط متقابل با مجلس و نهادهای مسئول، منافع و مطالبات آموزش و پرورش و معلمان که در ۸ سال اخیر به نحو غیر منطقی متراکم شده‌اند و با بهره گیری از پتانسیل نهادهای مدنی و تشکل‌ها؛ پیگیری شود.

سازمان معلمان ایران از آنجا که منافع آموزش و پرروش را در یک نگاه «ملی» و «فرا ملی» جست‌و‌جو می‌کند از اتحادیه جهانی معلمان می‌خواهد که حداکثر مساعی و تلاش خود را برای لغو تحریم‌های غیر انسانی و ناعادلانه به کار بندد.

سازمان معلمان ایران با حمایت و همراهی با برنامه‌های دولت تدبیر و امید، در کنار جامعه بزرگ و فهیم معلمان، بر این باور است که با توسعه و بهسازی درونی آموزش و پرورش می‌توان نگرش جامعه و مسئولان را به آموزش و پرورش به عنوان محور توسعه پایدار تغییر داد.

انتظار آن است که فرهنگیان با درک شرایط کنونی کشوربا ما در پیگیری مطالبات همراه و هم قدم شوند.

مهر ۱۳۹۲
سازمان معلمان ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.