تایید یک حکم اعدام همزمان با رهایی ۴ زندانی از چوبه دار

دوشنبه, 8ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – محکومیت یک متهم در تهران که پیشتر در دادگاه بدوی از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد. همچنین چهار زندانی در شهرهای ساوجبلاغ، اشنویه، لردگان و استان هرمزگان که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت اولیای دم، از چوبه دار رهایی یافتند. همچنین رئیس کل دادگستری استان گلستان از رهایی ۹ محکوم به اعدام با رضایت اولیای دم، از ابتدای سال جاری در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یک زندانی در شهرستان اشنویه، با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در تشریح این خبر گفت: این قتل که چندی پیش توسط شخصی در شهرستان اشنویه روی داده بود، پس از تشکیل پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای اشنویه، با تلاش مداوم دادستان و بازپرس پرونده، مذاکرات صلحی با بستگان مقتوله که همسر متهم بود انجام و پس از پیگیری‌های مستمر، نهایتاً با تلاش و مساعی مسئولان قضایی و ریش سفیدان محلی نهایتا موفق به اخذ رضایت از اولیای دم شده و مراتب اعلام رضایت صورت جلسه و به امضای طرفین شکایت رسید و بدین ترتیب زندانی از مجازات اعدام رهایی و فرصت دوباره‌ای برای زندگی یافت.

عتباتی افزود: این حادثه ناگوار خانوادگی به علت عدم کنترل احساسات و ضعف مهارت‌های رفتاری اتفاق افتاده که موارد مشابه در جامعه اتفاق می‌افتد و نیاز به آموزش مهارت‌های رفتاری خصوصا کنترل خشم در جامعه هست.

تایید حکم اعدام یک زندانی در دیوان عالی کشور

به گزارش روزنامه شرق، یک متهم در تهران توسط شعبه هشتم دادگاه کیفری یک این استان به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده از شامگاه پانزدهم فروردین سال ۹۸ آغاز شد. زن میانسالی در تماس با پلیس از قتل برادر ۴۵ ساله اش به نام قاسم خبر داد.

این زن گفت: برادرم در اطراف اسلامشهر نگهبان است. چند سالی است از همسرش جدا شده و بیشتر اوقات به خانه من و همسرم می آیند. امروز من به همراه همسر و فرزندانم برای عیددیدنی به خانه اقوام خود در قرچک رفته بودیم و قاسم در خانه مان تنها بود؛ اما وقتی به خانه برگشتیم در اتاق طبقه سوم با جسد خونین برادرم روبه رو شدم. سر او از بدنش جدا شده است.

ماموران پلیس با این تماس به خانه زن جوان رفتند و جنازه مقتول با دستور قضائی به پزشکی قانونی منتقل شد.

ماموران در نخستین گام از تحقیقات به بازجویی از خواهرزاده ۴۰ ساله قربانی به نام شهرام پرداختند. او به ماموران گفت: دایی ام در اطراف اسلامشهر نگهبان است. زندگی او از هم پاشیده بود و مجرد زندگی می کرد. ۱۵ سال بود که بیشتر اوقات را به خانه مادرم می آمد. من و همسر و سه فرزندم هم در خانه مادرم با هم زندگی می کنیم؛ اما من نمی دانم چه کسی دایی ام را کشته است.

ماموران پلیس ابتدا کارفرمای قاسم را به عنوان مظنون بازداشت کردند، اما چون مدرکی علیه این فرد به دست نیامد، او آزاد شد. این در حالی بود که ماموران به رفتار خواهرزاده قاسم هم مشکوک شده بودند. هرچند این مرد مدعی بود زمان قتل در خانه نبوده و نمی داند چه اتفاقی افتاده است.

درحالی که تحقیقات ماموران ادامه داشت، نتایج آزمایش لکه های خون که در محل کشف جسد پیدا شده بود، راز قتل را فاش کرد. زمانی که تیم تجسس و بررسی صحنه جرم آثار برجای مانده و خون های پخش شده در محل حادثه را جمع آوری کردند و به آزمایشگاه فرستادند، مشخص شد یکی از لکه های خون متعلق به مقتول نیست؛ بنابراین از همه اعضای خانواده آزمایش خون گرفتند و مشخص شد لکه خون متعلق به شهرام است؛ بنابراین او به عنوان مظنون بازداشت شد.

متهم که کارمند و دارای مدرک تحصیلی لیسانس است، در بازجویی های بعدی به قتل دایی اش اعتراف کرد و گفت به دایی اش مشکوک شد و به همین دلیل او را کشت.

متهم در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد. در ابتدای جلسه دختر بزرگ مقتول درخواست اعدام را مطرح کرد؛ اما معاون رئیس قوه قضائیه از طرف فرزند کوچک قربانی دیه خواست.

وقتی شهرام در جایگاه ویژه ایستاد گفت: من به همراه همسر و سه فرزندم در خانه پدری ام زندگی می کنیم. دایی ام هم از ۱۵ سال پیش که زندگی اش از هم پاشید بیشتر اوقات را به خانه پدر و مادرم می آمد. من همیشه به کارهای او مشکوک بودم. مدتی پیش خواب دیدم او به من خیانت کرده و با همسرم رابطه پنهانی دارد. این کابوس باعث شد تا نگاهم به دایی ام تغییر کند. بعد از آن شب چندین مرتبه دیگر همان کابوس را دیدم. در این باره با همسرم حرف زدم اما همسرم حرفم را قبول نکرد. او می گفت من دچار توهم شده ام و دایی ام با او کاری نداشته است.با این حال وقتی من چند بار آن خواب را دیدم فهمیدم اشتباه نمی کنم.

متهم ادامه داد: زمان حادثه در غیاب پدر و مادرم به طبقه سوم رفته بودم که دایی ام را دیدم که مشغول مصرف شیشه بود. من به او اعتراض کردم و گفتم در خانواده ما هیچ وقت چنین مسئله ای نبوده است و او حق ندارد چنین کاری بکند و خانواده را بی آبرو کند. دایی ام به من گفت خانه تو در این طبقه نیست و به تو مربوط نیست. این گونه بود که ما با هم درگیر شدیم. من چند ضربه چاقو به او زدم و برای اینکه از مرگ او مطمئن شوم، گلویش را بریدم. در آن درگیری انگشت دست خودم هم برید و آثار خون روی در ماند.

این متهم ادامه داد: من بعد از قتل خانه را ترک کردم و چاقو را در سطل زباله انداختم. چون دایی ام را حین شیشه کشیدن دیده بودم مطمئن بودم او رفتارهای نامتعارف دارد و احساس می کردم امنیت خانه را به خطر انداخته است، به همین دلیل او را به قتل رساندم.

در ادامه وکیل مدافع متهم در جایگاه قرار گرفت. او از دادگاه خواست تا موکلش به دلیل مشکلات احتمالی روحی و روانی مورد معاینه پزشکی قانونی قرار بگیرد. این وکیل دفاعیات حقوقی خود را نیز ارائه داد، اما با توجه به نظریه پزشکی قانونی که در پرونده موجود بود و طبق آن متهم سالم تشخیص داده شده و مسئول اعمال خودش محسوب شده بود، دادگاه تصمیم به صدور رای گرفت.

به این ترتیب در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و متهم را با توجه به درخواست فرزند بزرگ مقتول، به اعدام و با توجه به درخواست ولی قهری کودک صغیر مقتول به پرداخت دیه محکوم کردند.

این حکم مورد اعتراض متهم قرار گرفت، چراکه وکیل او گفته بود بود موکلش از سلامت روان برخوردار نیست. پرونده به شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور رفت و  تایید شد.

بخشش یک زندانی از اعدام در ساوجبلاغ

به گزارش رکنا، یک زندانی محکوم به اعدام در ساوجبلاغ از چوبه دار رهایی یافت.

رئیس دادگستری شهرستان ساوجبلاغ در این خصوص گفت: متهم به قتل با توجه به مجهول الهویه بودن مقتول و عدم شناسائی ولی دم، از ابتدای بازداشت برای مدت هفت سال در زندان بود.

احمد نوروزی افزود: در هنگام رسیدگی بدوی، دادستان وقت به عنوان جانشین ولی دم تقاضای اعدام وی را مطرح و شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز حکم اعدام را صادر و در دیوانعالی کشور نیز به تایید رسید.

آقای نوروزی تصریح کرد: پس از آن دادستان وقت درخواست تبدیل حکم اعدام متهم را به پرداخت دیه ارائه داد.

رئیس دادگستری شهرستان ساوجبلاغ تصریح کرد: با پیگیریهای مستمر و مکاتبه با قوه قضائیه مبنی بر تعیین تکلیف جنبه عمومی در این پرونده، در نهایت شعبه اول دادگاه کیفری یک استان، متهم را از لحاظ جنبه عمومی محکوم به تحمل ۶ سال و ۶ ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی کرد.

احمد نوروزی با اشاره به ادامه بازداشت این فرد به دلیل عدم تمکن مالی که متاهل و دارای دو فرزند بود بیان کرد: با پیگیری دادگستری شهرستان ساوجبلاغ و اقدامات خیرین سازمان های مردم نهاد، بخشی از دیه به صندوق دادگستری واریز و متهم از زندان آزاد شد.

رهایی از اعدام یک زندانی در لردگان

به گزارش خبرگزاری فارس، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لردگان از رهایی یک زندانی محکوم به اعدام پس از ۷ سال در این شهرستان خبر داد.

سعید جریده‌ اصل گفت: با پیگیری‌های دادستانی، مشارکت معتمدین و همیاری اولیای دم، پرونده قتل ۷ ساله به صلح و سازش منجر و متهم که به اعدام محکوم شده بود بدون پرداخت دیه از طناب دار رهایی یافت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لردگان افزود: علت قتل در این پرونده نزاع خانوادگی بود که ۷ سال پیش در روستای چاهگاه سادات لردگان به وقوع پیوست و طی آن یک نفر به قتل رسید.

رهایی از اعدام یک زندانی در استان هرمزگان

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس کل دادگستری هرمزگان از رهایی یک زندانی محکوم به اعدام با تشکیل کمیته جهادی صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف این استان خبر داد.

علی صالحی گفت: در خصوص یک زندانی محکوم به اعدام که ۳ سال پیش مرتکب قتل عمد شده بود در نتیجه پیگیری های مستمر اعضای کمیته جهادی صلح و سازش شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان، خوشبختانه اولیای دم با استناد به عفو، رضایت خود را اعلام کرده اند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان یکی از مهمترین اهداف تشکیل این کمیته جهادی در شوراهای حل اختلاف استان را علاوه بر گسترش فرهنگ صلح و سازش، کاهش موجودی پرونده‌های اعدام و به تبع آن کاستن از جمعیت کیفری زندان‌ها برشمرد.

بخشش ۹ زندانی محکوم به اعدام در استان گلستان

به گزارش خبرگزاری میزان،حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان از بازگشت به زندگی ۹ محکوم به اعدام با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف در این استان خبر داد.

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.