کاوه الحمودی: خاورمیانه بوی مرگ می دهد

چهارشنبه, 10ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

نفتالی بنت در اولین سفر خارجی خود به عنوان نخست وزیر اسرائیل راهی امریکا شده است، وی هدف از سفر خود را مقابله با رژیم حاکم بر ایران اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری ها دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرده است نفتالی بنت در باره سفر خود به امریکا و دیدار برنامه ریزی شده اش با جو بایدن گفته است: موضوعات زیادی برای رایزنی با مقامات امریکایی داریم از قبیل اوضاع نوار غزه، سوریه، لبنان، تحکیم روابط دوجانبه… اما مهمترین موضوع فعالیت های جمهوری اسلامی و نحوه مقابله با ان می باشد.
بنت همچنین گفته است در بازگشت از سفرش به امریکا راهی المان خواهد شد تا با صدر اعظم انگلا مرکل دیدار کند، و حلقه پایانی تور نخست وزیر اسرائیل دیدار با رئیس جمهوری مصر خواهد بود.
برخی گمانه زنی ها سفر نخست وزیر اسرائیل به امریکا را مرتبط با موقعیت امریکا، شکست اخیر اطلاعاتی ان بعد از خروج شتابزده نیروهای امریکایی از افغانستان، بالا گرفتن انتقادات از عملکرد سیاست خارجی امریکا در داخل و خارج و بحران گریبانگیر سیاست خارجی امریکا میداند، در حالی که فقط هفت ماه از زمامداری بایدن می گذرد نخست وزیر اسرائیل در این سفر می خواهد از ادامه حمایت های امریکا از کشورش مطمئن گردد.
برخی تحلیلگران خروج شتابزده و بدون برنامه امریکا از افغانستان را با واقعه تاریخی خروج نیروهای امریکایی از ویتنام پس از سقوط سایگون در سال ۱۹۷۵ مقایسه می کنند، زمانی که نیروهای امریکا در جنگ ویتنام شکست خوردند خبرگزاری ها عکس نیروهای امریکایی را در حال بالا رفتن برای سوار شدن به هلیکوپتری که بر پشت بام سفارت امریکا نشسته است، مخابره کردند.
مقامات اسرائیلی مراقب هستند که به صورت علنی از دولت بایدن انتقاد نکنند، اما انها از تکرار خروج شتابزده نیروهای امریکایی از عراق و سوریه نگران هستند.
نفتالی بنت نخست وزیرجدید اسرائیل مدعی است که می خواهد سیاست اسرائیل در برخورد با جمهوری اسلامی را باز بینی کند و با رویکرد مشارکت منطقه ای با فعالیت های مخرب ملایان مقابله و از دست یابی انها به سلاح اتمی جلوگیری کند.
لیکن تناقض بزرگی که در این میان وجود دارد اینست که نفتالی بنت از رهبران حزب دست راستی خانه یهودی است و از طرفداران گسترش شهرک های یهودی نشین در زمین های اشغالی کرانه باختری رود اردن است، او در ماه می ۲۰۲۰ مجوز ساخت ۷۰۰ خانه دیگر در شهرک های یهودی نشین را صادر کرده است.
واقعیت این است که با توجه به سیاست های اعلام شده اقای بنت و بخصوص سیاست گسترش شهرک های یهودی نشین، بعید به نظر می رسد که شرکای عرب منطقه به او اعتماد کنند و علاقه ای به چنین مشارکت هایی از خود نشان دهند.
مقامات اسرائیلی معتقدند که برنامه هسته ای ملایان پیشرفته تر از ان است که بتوان بوسیله توافقات برجامی ان را مهار کرد، به همین دلیل اسرائیل فکر می کند که بازگشت امریکا به توافق هسته ای بی فایده است و دست اخر به ملایان فرصت و زمان بیشتر برای دست یابی به بمب اتم را خواهد داد.
تناقضی که همواره در رابطه با اسرائیل در برخورد با رژیم ملایان وجود دارد اینست که فاصله و شکاف عمیقی بین گفتار های تبلیغاتی و عمل ان وجود دارد، و از قول بنت نقل شده است که می گوید میراثی که از دولت قبلی بنیامین نتانیاهو برایمان باقی مانده است بسیار بغرنج می باشد و ما امروز شاهدیم با وجود همه لفاظی های نتنایاهو علیه ایران، ملایان بیش از پیش به دست یابی به سلاح هسته ای نزدیک شده اند، و میان لفاظی دولت قبلی و نتیجه عملی بدست امده فاصله و شکاف بزرگی وجود دارد.
ورای همه گمانه زنی ها و اخباری که از دیدارهای بنت با مقامات امریکایی منتشر شده، نخست وزیر جدید اسرائیل این نکته را برای همه طرف حساب های امریکایی خود روشن کرده است که اسرائیل برای دفاع از خود به هیچکسی تکیه نخواهد کرد، این امر بیانگر نگرانی نخست وزیر اسرائیل از بابت احتمال معاملات پشت پرده و مماشات امریکا با ملایان است و برای مقامات امریکایی روشن ساخته است که اسرائیل اجازه نخواهد داد قربانی معاملات پشت پرده انان با ملایان گردد.

کاوه ال حمودی

Kaveh179@gmail.com


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.