پخش فیلمی علیه دولت سوئد از صدا و سیما و ‘اعترافات تلویزیونی’ حبیب اسیود

چهارشنبه, 10ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

حبیب فرج‌الله چعب یا حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود رهبر سابق و از موسسین گروه "حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز"

حبیب فرج‌الله چعب یا حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود رهبر سابق و از موسسین گروه “حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز”

تلویزیون ایران به تازگی فیلمی با عنوان “صلح فقط برای من” پخش کرد که در آن بر اساس اعترافات حبیب فرج‌الله چعب یا حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود رهبر سابق و از موسسین گروه “حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز” اتهاماتی علیه دولت سوئد پخش می‌شود.

حبیب اسیود حدود ده ماه قبل در ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد. ماموران وزارت اطلاعات بعدتر اعلام کردند که در عملیاتی “پیچیده” او را دستگیر کرده‌اند اما بعدتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که ماموران امنیتی او را با هماهنگی یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل کردند.

در فیلم تازه تلویزیون دولتی ایران، دولت سوئد متهم می‌شود که از اقدامات مسلحانه و تروریستی علیه حکومت ایران حمایت کرده است.

حکومت ایران آقای اسیود را متهم کرده که در حمله ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز دست داشته است. در این حمله ۲۴ نفر از جمله ۱۸ نفر نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

در فیلم “صلح فقط برای من” ویدیویی از “اعترافات” آقای اسیود پخش می‌شود که در آن او می‌گوید در حمله مرگبار به رژه نظامی اهواز در سال ۹۷ دست داشته است.

او همچینین می گوید تماس هایی با حکومت سوئد داشته است.

تلویزیون ایران بارها اعترافات اجباری مخالفان و منتقدان را پخش کرده است که آنها را در حال بیان مطالبی علیه خودشان نشان می‌دهد.

در موارد متعددی فاش شده که این اعترافات‌ تحت شکنجه گرفته شده و فرد بازداشتی با همکاری کارمندان صداوسیما و بازجویان و مقام‌های امنیتی و قضایی وادار به بیان موضوعات خلاف واقع شده است.

همزمان با این اتهامات دو شهروند سوئدی دیگر به نام ها ی ستفان کوین گیلبرت و سیمون کاسپر براون نیز به اتهام قاچاق در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه می‌شوند.

سعید حمیدان دبیرکل جدید حرکت نضال در گفت‌وگو با بی بی سی فارسی پخش این فیلم را به اختلافات دولت ایران با سوئد مرتبط دانست و گفت پخش آن به سبب برگزاری دادگاه حمید نوری در استکهلم است.

حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام هزاران زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ است. در جریان دادگاه او بارها نام ابراهیم رئیسی از اعضای هیات متصدی این کشتار نیز تکرار شده است.

دادگاه حمید نوری از سه هفته پیش به اتهام نقض فاحش قوانین بین المللی زیر مجموعه جنایات جنگی و قتل آغاز شده است.

سعید حمیدان دبیرکل جدید حرکت نضال همچنین به بی بی سی گفت آقای اسیود از زمان بازداشت بدون وکیل در سلول انفرادی نگهداری می شود و با خانواده خود در تماس نیست.

آقای حمیدان همچنین گفت حبیب اسیود شهروندی سوئد را دارد و زیر فشار و شکنجه ناچار شده در مقابل دوربین قرار بگیرد.

این فیلم چند روز پس از روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی و انتصاب اسماعیل خطیب به عنوان وزیر اطلاعات ساخته شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.