ابهام درباره آمارهای دولتی؛ تولید فولاد ایران در ماه‌های اخیر «نصف شده است»

شنبه, 13ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

در حالی که مجمع جهانی فولاد که با استناد به آمار رسمی دولت ایران از رشد حدود ۱۰ درصدی تولید فولاد در ایران خبر داده بود، رضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن فولاد، می‌گوید تولید فولاد در ماه‌های تیر و مرداد «نصف شده است».

او روز شنبه ۱۳ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از «کاهش ۵۰ درصدی» تولید فولاد ایران در تیرماه و مردادماه به خاطر کسری برق خبر داده است و گفته است در شش ماهه اول سال‌جاری ۱۴ میلیون تن فولاد تولید شده است.

این در حالی است که دولت ایران در گزارش‌های ماهانه خود به مجمع جهانی فولاد حتی از رشد ۹ درصدی تولید فولاد کشور در مردادماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داده بود.

مجمع جهانی فولاد، آمارهای خود را از منابع رسمی و دولت‌ها دریافت می‌کند. آخرین گزارش این مجمع که هفته گذشته منتشر شد، می‌گوید تولید فولاد ایران در ۷ ماه ابتدایی سال جاری میلادی به ۱۷.۸ میلیون تن رسیده و ایران دهمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد جهان است.

این گزارش تولید فولاد ایران در ماه‌های ژوئن و ژوئیه (تقریبا معادل دو ماه ابتدایی تابستان) را به ترتیب ۲.۵ میلیون تن و ۲.۶ میلیون تن گزارش داده است که نسبت به ماه‌های مشابه پارسال به ترتیب نزدیک ۲ درصد و ۹ درصد رشد نشان می‌دهد ولی گزارش تازه خبرگزاری فارس می‌گوید که تولید در این دو ماه ۵۰ درصد نسبت به ماه‌های قبل کاهش داشته است.

ادعای ایران مبنی بر افزایش تولید فولاد در حالی مطرح شده بود که از اواسط بهار امسال بحران کسری برق در کشور آغاز شد و تحویل برق به صنایع عمده مانند سیمان و فولاد به شدت کاهش یافت و قیمت این محصولات نیز در پی افت تولید، به شدت اوج گرفت.

عطاالله معروفخانی، مدیر عامل فولاد هرمزگان، اواخر تیرماه امسال خبر داده بود که قطع ناگهانی و بدون برنامه برق این واحد صنعتی جان کارگران را به خطر انداخته و بیش از ۴۳۸ میلیارد تومان به فولادسازی هرمزگان خسارت زده و افزایش قیمت فولاد در ایران را در پی داشته است.

روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ نیز با استناد به آمارهای مجمع جهانی فولاد درباره «رشد چشمگیر» تولید فولاد ایران در ماه ژوئیه، استدلال کرده بود که کارایی تحریم‌های آمریکا کاهش یافته و رشد تولید فولاد ایران در ماه ژوئیه حتی بالاتر از چین بوده است. آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ صنعت فولاد ایران را تحریم کرده بود.

خبرگزاری فارس نیز روز گذشته بخش رشد تولید فولاد ایران در گزارش بلومبرگ را برجسته نموده و پوشش داده بود.

همچنین بر اساس آمارهایی که جمهوری اسلامی در سال گذشته به مجمع جهانی فولاد ارائه داده بود، دولت ایران رشد ۱۱ درصدی تولید فولاد کشور در هفت ماه ابتدایی ۲۰۲۰ نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۹ شده بود که بالاترین رشد در میان همه کشورهای تولیدکننده فولاد جهان به استثنای ازبکستان بود.

با توجه به قرنطینه گسترده جهانی به خاطر شیوع کرونا در هفت ماه ابتدایی ۲۰۲۰ و افت چشمگیر تقاضای جهانی فولاد، چنین رشدی در تولید فولاد ایران بحث‌ برانگیز بود. تولید فولاد جهان در دور مشابه پارسال ۵.۳ درصد افت کرده بود.

با استفاده از گزارش فارس، مجمع جهانی فولاد، رادیو فردا. د.خ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.