گیتی پورفاضل، زندانی سیاسی از اوین آزاد شد

چهارشنبه, 24ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر- «محمدحسین آقاسی»، وکیل مدافع «گیتی پورفاضل»، زندانی سیاسی می‌گوید دادگاه با آزادی مشروط موکلش موافقت کرده است.

محمدحسین آقاسی روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دادگاه مقرر داشته که خانم پورفاضل درمدت باقی‌مانده مجازات حبس، از ارتباط و معاشرت با اشخاص دارای انحراف یا کج‌روی عقیدتی و امنیتی اجتناب نماید.»

پورفاضل اخیراً در زندان «اوین» به کرونا مبتلا و به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود.

این وکیل بازنشسته دادگستری یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی زن بود. این بیانیه در پی بیانیه دیگری موسوم به «۱۴ نفره» که در آن تعدادی از فعالان مدنی خواستار استعفای «علی خامنه‌‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی شده بودند، در سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

پورفاضل در روزهای پایانی مرداد ۱۳۹۸ بازداشت و بیش از یک ماه در یکی از بندهای امنیتی زندان اوین تحت بازجویی بود.

پس از چند ماه حبس در بند زنان زندان اوین، پورفاضل در آبان ۱۳۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به سه سال و شش ماه حبس، بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس و  دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم کرد.

این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال و سه ماه حبس تعزیری کاهش یافت و در شهریور  ۱۳۹۹ با انتقال این زندانی سیاسی به زندان اوین آغاز شد.

پورفاضل در آبان ۱۳۹۳ نیز در جریان یک تجمع در اعتراض به اسیدپاشی بازداشت و سپس آزاد شده بود.

او سال ۱۳۵۷ پروانه وکالت خود را دریافت کرده است. این پروانه از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۶ به دلیل انتقادات پورفاضل از ساختار حقوقی جمهوری اسلامی لغو شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.