هشدار افزایش آلودگی نوری در جهان

پنجشنبه, 25ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن
هشدار افزایش آلودگی نوری در جهان

بر اساس داده های یک مطالعه جدید، آلودگی نوری در سطح جهان افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش ایسنا، در مطالعه ای که توسط دانشگاه اکستر انجام شده، انتشار نور از سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته های این مطالعه نشان می دهند در حالی که روند افزایش آلودگی نوری در مناطق مختلف جهان متفاوت است، تقریبا همه مناطق شاهد افزایش انتشارات نور بوده اند. همچنین شواهد کمی مبنی بر کاهش انتشارات نور با وجود بهینه سازیِ فناوری دیده شده است.

بنابر اعلام کارشناسان در این مطالعه، این آمار تنها شامل نور قابل مشاهده توسط ماهواره های فضایی است و بر اساس تخمین ها افزایش واقعی آلودگی نوری در سطح جهان ۲۷۰ درصد بیشتر از چیزی است که طبق این مطالعه اعلام شده است.

به گفته یکی از محققان، گسترش جهانی نور مصنوعی، باعث فرسایش محیط طبیعی در شب هنگام می شود.

به گزارش شبکه اخبار زیست محیطی (ENN)، این محقق در ادامه افزود که این مطالعه علاوه بر ارائه شواهد واضحی که نشان می دهد آلودگی نوری به یک مشکل جهانی تبدیل شده، بیانگر این است که این مشکل همچنین در حال تشدید است.

آلودگی نوری (Light pollution) نوعی آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. آلودگی نوری باعث کم فروغ شدن ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان می‌شود و مانند تمام انواع دیگر آلودگی، به بوم‌سازگان آسیب می‌رساند. آلودگی نوری یکی از اثرات جنبی زندگی صنعتی شهری است.

اغلب پرنده‌ها به چندین دلیل در شب مهاجرت می‌کنند. یکی از دلیل‌ها این است که زیر نور آفتاب گرما زده می‌شوند و دومی این است که سیستم ردیابی پرنده‌ها با ستاره‌ها و ماه کار می‌کند. از وقتی شهرهای بزرگ و پر نور ساخته شدند، پرنده‌ها اغلب ستاره‌ها را در نور شهرها گم می‌کنند و از مسیر مهاجرت خود منحرف می‌شوند و در بسیاری از موارد به خاطر خروج از مسیر همیشگی زندگی‌شان می‌میرند و این یکی از ده‌ها ضرر آلودگی نوری است. 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.