انتقاد فرانسه از انتقال نیروهای رزمی روس به مالی

پنجشنبه, 25ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

طبق توافق پیمانکار نظامی وگنر در روسیه و نظامیان حاکم بر مالی، حدود هزار نیروی تحت استخدام وگنر به مالی منتقل می‌شوند تا به ارتش آموزش دهند

وزیر خارجه فرانسه از توافقی انتقاد کرد که طبق آن قرار است نیروهای رزمی بیشتری از روسیه به مالی منتقل شوند. ژان ایو لودریان، این اقدام روسیه را «مغایر» با حضور نظامی فرانسه در مستعمره سابق آن کشور خواند.

دیپلمات‌ها و منابع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند که توافقی میان «گروه وگنر»، پیمانکار نظامی روس، و نظامیان حاکم بر مالی امضا شده است که به موجب آن،ذ نیروهای تحت استخدام شرکت خصوصی وگنر که به مالی منتقل می‌شوند، به ارتش مالی آموزش می‌دهند و از مقام‌های ارشد آن کشور محافظت می‌کنند.

وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ۱۵ اوت، در پارلمان کشورش گفت: «وگنر یک گروه شبه‌نظامی است که قبلا خودش را در سوریه و جمهوری آفریقای مرکزی نشان داده و به هرگونه سوءاستفاده و خشونتی دست زده است، با هیچ راه‌حلی همخوانی ندارد و در نتیجه با حضور نظامی ما در تعارض است.»

فلورنس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه، نیز جداگانه توافق میان گروه روسی وگنر و مالی را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده است.

در ماه مه سال میلادی جاری، نیروهای نظامی در مالی با کودتا قدرت را در آن کشور آفریقایی در دست گرفتند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گفته است که پاریس اقدامات دیپلماتیک برای جلوگیری از اجرای توافق مذکور را آغاز کرده است. پاریس می‌گوید اگر این توافق اجرایی شود، خروج از مالی را بررسی خواهد کرد.

فرانسه نگران است که ورود نیروهای رزمی تحت استخدام روسی به مالی، عملیات ده ساله پاریس را برای مقابله با تروریسم و علیه عملیات القاعده و داعش در منطقه ساحل غرب آفریقا، تضعیف کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، در ماه ژوئن گفته بود که عملیات مقابله با تروریسم فرانسه در غرب آفریقا پایان می‌یابد و کشورش به یک ماموریت بین‌المللی گسترده‌تر خواهد پیوست.

فرانسه در ماه‌های اخیر در منطقه ساحل دستاوردهایی داشته است، اما در پی کودتا در مالی، وضعیت در آنجا بسیار شکننده است.

یک منبع اروپایی گفته است که توافق گروه وگنر و نظامیان حاکم بر مالی، احتمالا شامل حضور دست‌کم هزار نیروی تحت استخدام وگنر خواهد بود. منابع دیگر گفته‌اند که درآمد ماهانه گروه وگنر برای خدماتش در مالی ممکن است بالغ بر ۱۱ میلیون دلار باشد.

گروه وگنر در کشور لیبی واقع در شمال آفریقا که دچار درگیری‌های داخلی بر سر قدرت است، نیز نیرو دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.