مردم جنازه پدر رامین حسین پناهی را از نیروهای امنیتی پس گرفتند و خودشان دفن کردند

پنجشنبه, 25ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

به دنبال درگذشت میرزا حسین‌پناهی، پدر رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی کرد که سه سال پیش اعدام شد، مردم دهستان قروچای جنازه او را از ماموران امنیتی پس گرفته و در زادگاهش دفن کردند.

امجد حسین پناهی، برادر رامین، شامگاه چهارشنبه ۲۴ شهریور ابتدا خبر داد که ماموران امنیتی جنازه پدرش را ربوده و قصد دارند آن را شبانه دفن کنند. او بعدا نوشت که مردم دهستان قروچای جنازه پدرش را «پس گرفتند».

او با انتشار ویدیویی در توییترش نوشت که مراسم ختم پدرش در این دهستان، نزدیکی شهرستان دهگلان در استان کردستان، در حال برگزاری است.

شامگاه چهارشنبه سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز خبر داده بود که نیروهای امنیتی روستای قروچای را محاصره کرده‌اند و پس از ممانعت مردم از دفن شبانه جسد پدر رامین حسین‌پناهی، معروف به «خالو میرزا» درگیری رخ داده است.

 

خالو میرزا حسین‌پناهی چند روز پیش، همزمان با سومین سالروز اعدام پسرش، در بیمارستان توحید سنندج بستری شد و روز چهارشنبه درگذشت.

امجد حسین‌پناهی روز ۱۶ اردیبهشت خبر داده بود که پدر و مادرش ممنوع‌الخروج شده‌اند.

رامین، پسر این خانواده، ۱۷ شهریور ۹۷ به اتهام «بغی و عضویت در حزب کومله» به همراه  دو زندانی کرد دیگر، زانیار مرادی و لقمان مرادی، اعدام شد و محل دفن هر سه آنان هنوز اعلام نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل سال گذشته پنهان کردن محل دفن آنان را «شکنجه و رفتار بی‌رحمانه و غیرانسانی» خوانده و کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ «مزارشان کجاست» کارزاری به راه انداخته بودند.

نهادهای جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند که رامین حسین‌پناهی در یک درگیری حضور داشته و هنگام دستگیری «مسلح به سلاح و نارنجک بوده» اما وکیل او، حسین احمدی‌نیاز، تاکید کرده بود که موکلش دست به اسلحه نبرده و فقط در حزب کومله عضویت داشت.

زانیار و لقمان مرادی نیز سال ۸۸ بازداشت و سپس به اتهام «محاربه» از طریق عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و قتل فرزند امام جمعه مریوان به اعدام محکوم شده بودند.آنها نیز با رد این اتهام‌ها گفته بودند در دوره بازداشت زیر شکنجه قرار داشتند.

ایران اینترنشال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.