هواداران حزب‌الله در برزیل کلاس‌های پیشاهنگی برگزار می‌کنند

جمعه, 26ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

روزبهروز بیشتر مشخص میشود که رژیم ایران روحانیون ایرانی و لبنانی را بهعنوان مأموران «غیررسمی» خود در آمریکایی لاتین به‌ خدمت میگیرد؛ افرادی شناخته شده که در مناطقی استراتژیک قرار دارند و ظاهراً فعالیتهای رسمی و بیخطری، مانند خدمات مذهبی در مساجد و تأسیس مراکز فرهنگی، را بهعهده دارند، اما در واقع اهداف دیگری را دنبال میکنند؛ جذب نیرو و حفظ منافع سیاسی رژیم در خارج از کشور.

اما عجیبتر آن که در برزیل، دستکم دو کلاس پیشاهنگی کودکان شکل گرفته که مستقیماً تحت آموزش و رهبری افرادی است که هوادار حزبالله اندعلاوه بر نگرانیهای غیرقابل انکارِ تعلیم و تربیت ایدئولوژیکِ این کودکان،  مربیان این کودکان با تیشرتهای تبلیغاتی حزبالله، آنها را در مراسم مختلف همراهی میکنند.

بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷، رژیم ایران همواره کوشیده تا در آمریکای لاتین جای پای خود را محکم کندما پیش از این، گزارشی درباره «محسن ربانی» چاپ کردهایم؛ فردی که در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۳ میلادیبه آرژانتین رفت، اداره مسجد «التوحید» را به عهده گرفت، اما در نهایت، مشخص شد که در بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان «آمیا» در بوئنوسآیرس دست داشته است

نقش دوگانهی روحانیون شیعه زمانی بیش از پیش مشخص شد که وزارت دارایی آمریکا، در گزارشی در سال ۲۰۱۰، «بلال محسن وهبی» را نماینده حزبالله در آمریکای لاتین معرفی کرد.

بنابر این گزارش، «وهبی» «رابط بین رهبران حزبالله لبنان و عوامل حزبالله در آمریکای جنوبی بوده»، و بر فعالیتهای جاسوسی این سازمان در منطقه مرزی بین برزیل و آرژانتین و پاراگوئه نظارت میکرده است.

«بلال محسن وهبی» کیست و چه نقشی در آمریکای لاتین ایفا میکند؟

«امانوئله اُتِولنگی»، پژوهشگر اندیشکدهی آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسیها»، بر این باور است که «وهبی» از زمانی که «محسن ربانی» به دلیل دست‌ داشتن در بمبگذاری «آمیا» مجبور به فرار شد، «نماینده ارشد حزبالله در آمریکای جنوبی» بوده استاو که ساکن برزیل است، هم با حزبالله لبنان در ارتباط است و هم ریاست «مرکز اسلامی برزیل» در سائوپائولو را به عهده داردوزارت دارایی آمریکا میگوید که این روحانی در جمعآوری کمکهای مالی در برزیل و ارسال آن به حزبالله در لبنان نیز نقش داشته است.

سازمان غیردولتی «پروژه مبارزه با افراطگرایی» میگوید «وهبی» که در برزیل بهعنوان یک «رهبر فرهنگ اسلامی» شناخته میشود، همچنان آزادانه در این کشور فعالیت میکنداو لبنانی است و اخیراً تابعیت برزیل را نیز کسب کرده است. «وهبی» از سال ۲۰۰۰ تا کنون، در منطقهای موسوم به «مرز سهگانه»، در امتداد مرزهای برزیل و آرژانتین و پاراگوئه، فعالیت میکند.

در ژانویه سال ۲۰۰۰، «رادیو اروپای آزاد» در گزارشی «وهبی» را رهبر «شاخهی افراطی حزبالله و هوادار ایران در منطقهی مرز سهگانه» معرفی کرددر سال ۲۰۰۶ و در پی جنگ حزبالله و اسرائیل، معلوم شد که این «وهبی» بوده است که بیش از ۵۰۰ هزار دلار کمک مالی از تجار و کارآفرینان لبنانیِ ساکن در منطقهی مرز سهگانه دریافت کرده و بهدست مقامات حزبالله رسانده استو در نهایت، در نهم دسامبر ۲۰۱۰، وزارت دارایی آمریکا او را به تأمین مالی تروریسم متهم کرد.

«وهبی» شخصیتی جنجالی است؛ هم به دلیل ارتباطش با حزبالله – که در شبکه وسیع قاچاق مواد مخدر و سیگار در منطقهی مرز سهگانه نیز دست دارد – و هم به دلیل روابطش با جمهوری اسلامی ایراندر سال ۲۰۱۸، «مارسیو فِرِنکا»، فرماندار ایالت سائوپائولو، به این دلیل که «وهبی» را به همراه هیأتی از مقامات لبنانی به فرمانداری دعوت کرده بود، مجبور به عذرخواهی رسمی شددر واکنش به اعتراضاتی عمومی، از جمله نمایندگان جامعهی یهودیان سائوپائولو، «فِرِنکا» اذعان داشت که با نام بسیاری از مهمانان آشنا نبوده و «ممکن است که در بررسی [فهرست اسامیکوتاهی شده باشد».

اما آنچه توجه پژوهشگران را بیش از پیش به «وهبی» جلب کرده شگرد ویژهی او در تبلیغ و ترویج اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی است؛ شگرد او تأکید بر مدارا و گفتوگو با مسیحیان کاتولیک، یعنی بزرگترین جمعیت مذهبی در برزیل، استو در واقع به این دلیل هم هست که توانسته با دختران و پسران پیشاهنگ از نزدیک، چهره به چهره، آشنا شود.

پیشاهنگی با مربیان هوادار حزبالله

«ایرانوایر» دو کلاس پیشاهنگی را در برزیل شناسایی کرده است که دستکم بخشی از آن تحت نظارت «بلال وهبی» اداره میشوند؛ نخستین کلاس با نام Gelb-sp ۳۹۶ در شهر «سائوپائولو» است، و دیگری Gelb-174 / Foz / PR، در شهر «فوز دو لوآچو» در ایالت «پاراما» قرار دارد

این کلاسها به ظاهر مانند هر کلاس دیگر پیشاهنگی هستند؛ جوانان به فعالیتهای سرگرم کننده مشغولاند و همزمان میکوشند وجدان اجتماعی درست و مناسبی را به نسل جدید منتقل کننداما این دو کلاس را مربیان لبنانی هدایت میکنند که آشکارا، تحت نظارت مداوم «وهبی»، از حزبالله هواداری میکنندو این «وهبی» است که محتوای کلاسها و نوع فعالیتهای پیشاهنگان را تعریف و تعیین میکند.

«امانوئله اُتولِنگی»، پژوهشگر «بنیاد دفاع از دموکراسیها» در اکتبر سال ۲۰۱۵، نشان داد که چهگونه این پیشاهنگان جوان و مربیانشان با تیشرتهای مزین به آرم حزبالله و «عاشورا ۲۰۱۵» که گفته میشود بخش روابط رسانهای حزبالله طراحی کرده، در مسجد «براس» شهر سائوپائولو حاضر شدند.

معمای حضور حزبالله در برزیل

سازمان تروریستی حزبالله که مقرر آن در لبنان است و از حمایت ایران نیز برخوردار است، از اواسط دهه هشتاد میلادی (دهه شصت خورشیدیدر منطقهی مرز سهگانه فعالیت میکنداعضای این سازمان در منطقهی مرز سهگانه غالباً از مهاجران لبنانی هستند که بعد از جنگ اعراب‌ و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و جنگ داخلی لبنان به آمریکای جنوبی آمدندو همانطور که وزارت دارایی آمریکا تأیید کرده است، اعضای این سازمان همواره در جذب نیرو و جمعآوری کمکهای مالی در داخل برزیل فعال بودهاند.

«آلبرتو نیسمان» دادستان آرژانتینی در سال ۲۰۱۳ گزارشی را منتشر کرد و در آن تأیید کرد که ایران از حزبالله برای فعالیتهای جاسوسی خود در برزیل و سایر کشورهای آمریکای جنوبی، از جمله آرژانتین، استفاده میکند. «نیسمان» پیش از آنکه در آپارتمانش به قتل برسد، نقش مأموران ایرانی و عوامل حزبالله را در بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان «آمیا» و ارتباط آنها را با برزیل آشکار کرده بود. «نیسمان» از ۱۲ تن نام برده بود که در این حمله دست داشتند و مستقیم یا غیرمستقیم با حزبالله در ارتباط بودند و در برزیل نیز زندگی میکردند.

بهنظر میرسد که جمهوری اسلامی با ایجاد مراکزی که ظاهراً تنها به فعالیتهای فرهنگی و مذهبی مشغول هستند و اصول و ارزشهای ایدئولوژیک رژیم را ترویج و تبلیغ میکنند، موفق شده است که استراتژی بسیار موفقی را به اجرا بگذارد و نفوذ خود را در آمریکای لاتین گسترش دهدحضور نیروهای هوادار حزبالله را در جمع پیشاهنگان جوان نباید دست کم گرفت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.