چرا حیوانات وحشی به شهرها می‌آیند؟

دوشنبه, 29ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن
چرا حیوانات وحشی به شهرها می‌آیند؟

ایرنا نوشت: فرمانده حفاظت یگان محیط زیست استان تهران گفت: خشکسالی‌های اخیر در این استان و به دنبال آن کمبود آب و مراتع موجب شده تا حیوان‌ها برای آسانخوری به باغ‌ها و مزرعه‌ها در نزدیکی زیستگاه‌های انسانی وارد شوند.

فرهاد زندی افزود: توسعه سکونتگاه های روستایی باعث نزدیک شدن باغ و مزارع به زیستگاه های حیوان ها شده است و آنها برای سیر کردن خود از میوه ها و کندوهای عسل استفاده و در زمستان اگر خیلی گرسنه باشند به دام های اهلی حمله می کنند.

وی با بیان اینکه افراد برای حفظ باغ ها و مزارع خود ممکن است به حیوانات شلیک و یا با گذاشتن طعمه آنها را مسموم کنند، ادامه داد: برخی از جوامع محلی برای حفظ محصولات خود با تکنولوژی های جدید برای ایجاد سر و صدای مصنوعی و متواری کردن حیوانات استفاده می کنند.

زندی در پاسخ به این پرسش که حیوان های وحشی تا چه حد برای انسان ها خطر جانی به دنبال دارند، اذعان داشت: خرس‌ها براساس عادات رفتاری برای تهیه آب و غذا با محیط همزیستی پیدا می کنند و بیشتر باعث رعب و وحشت برای انسان ها می شوند، و فقط گونه وحشی حیوان های ماده آن هم برای حفظ جان فرزندان خود زمانی که احساس خطر کند به انسان حمله ور می شود.

 فرمانده حفاظت یگان محیط زیست استان تهران گفت: بخش ارجمند شهرستان فیرزکوه، شمال شهر شهرستان شمیرانات و دوماند زیستگاه حیوانان های وحشی نظیر خرس، گراز و پلنگ است، خرس ها بیشتر در فصل بهار و تابستان برای ذخیره غذایی خود وارد زیستگاه انسان ها می شوند تا برای زمستان که در حیات نیمه استراحت هستند ذخیره غذایی داشته باشند اما پلنگ ها در فصل زمستان اگر بسیار گرسنه باشند ممکن است به دام های اهلی حمله کنند.

زندی با بیان اینکه به دارندگان کلونی های عسل اخطار داده شد برای حفظ محصول خود از آسیب حیوانات وحشی کندوهای خود را جابه جا کنند، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران برای حفظ جان حیوان های وحشی، گشت های نظارت و پایش خود را در مناطق یاد شده افزایش داده و آموزش هایی را در خصوص مواجه و دور کردن حیوانات وحشی از محیط به جوامع محلی ارائه داده است.

به گفته وی علاوه بر توزیع بروشورهای آموزشی به مردم از آنان خواسته شده است در صورت دیده شدن گونه های حیوانی به محیط زیست اطلاع دهند تا نیروهای حفاظت با روش های خاص حیوانات را به زیستگاه خود  بازگردانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.