کشف لاشه دو جانور کمیاب در سواحل گیلان/ عکس

دوشنبه, 29ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن
کشف لاشه دو جانور کمیاب در سواحل گیلان/ عکس

فارس نوشت: سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستانه‌اشرفیه از پیدا شدن لاشه‌ دو قلاده فک کاسپین در سواحل این شهرستان خبر داده و گفته علت مرگ فک‌ها در دست بررسی بوده ولی هیچ‌گونه علائمی از ضرب‌وجرح بر روی لاشه‌ها مشاهده نشده است.

فک کاسپین یا خزری بانام علمی Phoca caspica تنها پستاندار دریای کاسپین است. فک‌های خزری در بهار و تابستان و پاییز بیشتر در آب‌های جنوبی و میانی دریای خزر ازجمله ایران زندگی ولی برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر عزیمت می‌کنند.

عواملی مانند گیر افتادن در تورهای ماهیگیری، آلودگی‌های محیط‌زیست، برخورد با قایق‌ها و همچنین کشتار عمدی، شکار و ورود گونه مهاجم شانه‌دار خزری و نیز کاهش ذخایر کیلکا به‌عنوان منبع غذایی این جانور زیبا از عوامل تأثیرگذار در کاهش جمعیت فک‌های کاسپین است.

کشف لاشه دو جانور کمیاب در سواحل گیلان/ عکس

لاشه‌ دو قلاده فک کاسپین که به دلایل نامعلومی در دریا تلف‌شده بودند توسط صیادان محلی در بندر کیاشهر مشاهده و به اداره محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه گزارش شد.

رضا زمانی، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه با تائید خبر پیدا شدن دو قلاده فک کاسپین در سواحل این شهرستان می‌گوید: با توجه به گزارش‌های مردمی مبنی بر مشاهده لاشه فک کاسپین (خزری) در سواحل بندر کیاشهر بلافاصله کارشناسان اداره حفاظت محیط‌زیست به منطقه اعزام شدند و لاشه فک‌های تلف‌شده‌ی کاسپین را در دونقطه در فاصله یک کیلومتری یکدیگر شناسایی کردند.

کشف لاشه دو جانور کمیاب در سواحل گیلان/ عکس

به گفته وی، پس از انجام بایومتری (زیست‌سنجی) در محل کشف لاشه‌ها و نمونه‌برداری از فک‌ها، گزارش مربوطه به‌منظور روشن شدن علت مرگ این‌گونه های منحصربه‌فرد و در شرف انقراض تهیه و به اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان منعکس شد.

کشف لاشه دو جانور کمیاب در سواحل گیلان/ عکس

سرپرست حفاظت محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه گفته است علت مرگ فک‌ها در دست بررسی است ولی هیچ‌گونه علائمی از ضرب‌وجرح بر روی لاشه‌ها مشاهده نشده است.

در سال‌های اخیر جمعیت فک خزری به طرز چشمگیری کاهش پیداکرده و نیازمند حمایت بین‌المللی است و در حال حاضر در معرض انقراض قرار دارد.

منشأ فک خزری به حدود دو میلیون سال پیش و قطب شمال برمی‌گردد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.