طالبان در دهمین سالگرد کشته شدن ربانی نام او را از دانشگاه دولتی کابل برداشت

سه شنبه, 30ام شهریور, 1400
اندازه قلم متن

وزارت تحصیلات طالبان در افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای همزمان با دهمین سالگرد کشته شدن برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری و رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نام دانشگاه دولتی آموزش و پرورش در کابل را تغییر داد.

پیشتر این نهاد آموزشی در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی به “پوهنتون تعلیم و تربیه استاد ربانی شهید” مسمی شده بود اما وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرده است که “برخورد سیاسی با نهادهای تحصیلی را نمی‌پذیرد.”

در اعلامیه آمده است که “نهاد‌های آموزشی و تحصیلی باید بر اساس معیارهای علمی استوار باشند اما متاسفانه که در ظرف بیست سال گذشته و در سایه اشغال افغانستان با این نهادها برخورد های سلیقه‌ای، تنظیمی، سمتی و قومی صورت گرفته است.”

در این اعلامیه که به زبان پشتو انتشار یافته گفته شده است که “در گذشته اعتراضات در رابطه به نام‌گذاری این نهاد باعث شهادت شماری از دانشجویان شده است و برخی از استادان نیز از گذاشتن نام برهان‌الدین ربانی بر این موسسه تحصیلی ناراحت بودند.”

در این اعلامیه نام دانشگاه برهان‌الدین ربانی به “پوهنتون تعلیم و تربیه کابل” تغییر کرده است.

در این اعلامیه نام دانشگاه برهان‌الدین ربانی به "پوهنتون تعلیم و تربیه کابل" تغیر کرده است

در این اعلامیه نام دانشگاه برهان‌الدین ربانی به “پوهنتون تعلیم و تربیه کابل” تغیر کرده است

 

برهان‌الدین ربانی در بیستم ماه سبتامبر سال ۲۰۱۱ زمانیکه ریاست شورای عالی صلح در افغانستان را بر عهده داشت در اثر یک حمله انتحاری در منزل‌اش در شهر کابل کشته شد. در آن زمان طالبان مسئولیت این ترور را برعهده گرفته بودند.

آقای کرزی در روز مراسم تشییع جنازه برهان الدین ربانی، به او لقب “شهید صلح” داد و تاکید کرد که برای شناسایی عاملان ترور او تلاش خواهد کرد. او همچنین بعدا طی صدور فرمانی دانشگاه تعلیم و تربیه کابل را به خاطر بیاد بود از کارنامه های سیاسی وی بنام “پوهنتون تعلیم و تربیه شهید استاد ربانی” مسمی ساخت.

برهان الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و از اساسگذاران نهضت اسلامی اسلامی در این کشور بود.

او پس از تکمیل آموزش های اسلامی خود در قاهره، در دهه ۱۹۶۰ میلادی به کابل برگشت و به یکی از مخالفان اصلاحات سکولار (جدایی دین از سیاست) محمد ظاهر، شاه وقت افغانستان تبدیل شد.

آقای ربانی در سال ۱۹۴۰ در فیض آباد ولایت بدخشان، در شرق افغانستان بدنیا آمده است.

برهان الدین ربانی

آقای ربانی از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱ رئیس جمهوری افغانستان بود.آقای کرزی در روز مراسم تشییع جنازه برهان الدین ربانی، به او لقب “شهید صلح” داد

 

برهان الدین ربانی در سال ۱۹۷۱ حزب جمعیت اسلامی را بنیانگذاری کرد، حزبی که فراز و فرودهای زیادی را در سالهای جنگ داخلی افغانستان تجربه کرد.

بدنبال سالها جنگ علیه دولت وقت، گروه های مجاهدین در سال ۱۹۹۲ وارد کابل شدند و نخستین دولت مجاهدین را به ریاست برهان الدین ربانی ایجاد کردند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال ۱۹۹۶، آقای ربانی به زادگاه خود، شهر فیض آباد ولایت بدخشان رفت و در تشکیل جبهه ضد طالبان نقش بازی کرد.

در مناطق تحت کنترول او، برخلاف سایر مناطق افغانستان که در اختیار گروه طالبان بود، دختران و زنان اجازه داشتند در بیرون از خانه کار کنند و به مکتب و دانشگاه بروند.

بدنبال فروپاشی رژیم طالبان در حملات آمریکا در ۲۰۰۱ میلادی، آقای ربانی که تا آن زمان به عنوان رئیس جمهور افغانستان شناخته می شد، قدرت را رسما به حامد کرزی، رئیس اداره موقت افغانستان تحویل داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.