وزارت بهداشت: واردات واکسن فایزر برای زنان باردار منتفی شد

چهارشنبه, 7ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

وزارت بهداشت: واردات واکسن فایزر برای زنان باردار منتفی شد

 

وزارت بهداشت از منتفی شدن واردات واکسن فایزر از بلژیک برای زنان باردار خبر داد و افزود: اعضای کمیته ملی واکسن در جلسه اخیر خود با تکیه بر شواهد علمی به این نتیجه رسیدند واکسیناسیون زنان باردار با واکسن سینوفارم ادامه یابد و دیگر تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.

وزارت بهداشت افزود که به دنبال ارجاع موضوع واکسیناسیون زنان باردار از سوی بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، به کمیته علمی کرونا، «اعضای کمیته ملی واکسن کووید۱۹ در جلسه اخیر خود با اجماع و تکیه بر شواهد معتبر علمی به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون این افراد کماکان با واکسن سینوفارم که یکی از معتبرترین واکسن‌های حال حاضر دنیا و دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت است، ادامه یابد.»

در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین عنوان شده است که «بنابر توصیه سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن اولین واکسن در دسترس افراد است.»

این اطلاعیه وزارت بهداشت حاکی از تداوم اجرای فرمان ۱۹ دی ماه سال ۹۹ خامنه‌ای مبنی بر «ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» است، فرمانی که در اثر آن و همچنین سوء مدیریت دولت روحانی و اکنون دولت رئیسی، تاکنون هزاران نفر در ایران در اثر موج چهارم و پنجم کرونا جان‌باخته‌اند.

خبر صدور مجوز و سپس سخن از واردات واکسن فایزر اولین بار، نزدیک ده روز قبل از سوی حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام شد.

محمدی گفت که شش واکسن کرونا از جمله «فایزر بلژیک» مجوز مصرف اضطراری در ایران گرفتند و «قرارداد واردات دو میلیون دوز از واکسن فایزر تولید شده در بلژیک» در حال تنظیم است.

معاون سازمان غذا و دارو، سپس در یک مصاحبه تلویزیونی نیز اعلام کرد که «به واکسن فایزر و جانسون اند جانسون مجوز داده‌ایم ولی از آمریکا، انگلیس، و فرانسه وارد نمی‌کنیم، از بلژیک و آلمان وارد می‌کنیم و از آن به عنوان دوز سوم کادر درمان استفاده خواهد شد.»

سپس علیرضا رییسی، معاون وزارت بهداشت، نیز از «موافقت کمیته ملی واکسیناسیون با واردات واکسن فایزر از بلژیک» خبر داد و گفت که درپی درخواست معاونت بهداشت این وزارتخانه و «به منظور تامین واکسن فایزر برای مادران باردار» صورت گرفته و در صورت کافی بودن تعداد واکسن‌ها به عنوان دوز سوم کادر درمان نیز استفاده می‌شود.

علاوه بر این دو، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز هفته گذشته با تاکید براینکه «واردات واکسن فایزر محدود و برای زنان باردار است و به افراد عادی تزریق نمی‌شود»، گفت: مردم باید از واکسن سینوفارم و برکت و هر آنچه وزارت بهداشت تایید کرد، استفاده کنند تا بدن‌شان مقاوم شود.

با این حال در کمتر از ده روز، اکنون وزارت بهداشت در اطلاعیه خود عنوان کرده است که « کمیته ملی واکسن در جلسه اخیر خود» به این نتیجه رسیده است که «واکسیناسیون زنان باردار کماکان با واکسن سینوفارم» ادامه یابد.

به این ترتیب آنچه در روزهای گذشته به عنوان چرخش احتمالی در سیاست خامنه‌ای درباره «منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» ارزیابی می‌شد، با وجود هزاران کشته و آغاز روند کاهشی موج پنجم کرونا، منتفی شده و محدودیت‌های مردم ایران در دسترسی به واکسن باردیگر به همان نقطه ۱۹ دی ماه ۹۹ بازگشته است.

ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.