نامه اعتراضی کارگران به لغو بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه

سه شنبه, 9ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

kargaran-bazneshasteh
«اقتصاد وسیله است نه هدف»

«در تحکیم بنیادهای اقتصادی ،اصل ،رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست… بدین جهت تامین امکانات مساوی ومتناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او برعهده حکومت اسلامی است.» (مقدمه قانون اساسی)

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با توجه به مصوبه اخیر مجلس ۱۳/۶/۱۳۹۲ در مورد پرداخت مستمری به افراد با سابقه کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه که بسیار به جا و درست بود، متاسفانه با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد. آیا محروم کردن پیرمردان و پیر زنان که در سن ۶۰ سالگی توانایی کارگردن را ندارد از حق داشتن حداقل حقوق، رعایت قوانین اساسی است؟

این محرومیت با عدم تعمیم ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در مورد کلیه بازنشستگان و مستمری بگیران جهت دریافت حداقل حقوق کامل گردیده است. هرچند که حداقل حقوق فعلی ۴ برابر زیرخط فقر بوده وتامین کننده نیازهای یک شهروند ایرانی نیست، اما دریغ کردن این حداقل حقوق از بازنشسته تامین اجتماعی به عنوان یک امکان ناچیز برای زنده ماندن، سوق دادن پیر مردان و پیرزنان و افراد تحت تکفل به سمت مرگ تدریجی است.

ما نظر اعضای مجلس و شورای نگهبان رابه مقدمه ذکرشده و اصل ۴۳ قانون اساسی که تاکید کرده است «برای تامین استقلال اقتصادی جامعه وریشه کن کردن فقرو محرومیت و برآوردن نیازهای انسان درجریان رشد….۱- تامین نیازهای اساسی: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده» همچنین اصل سوم قانون اساسی دولت را موظف کرده است که همه امکانات خود را برای امور زیر بکاربرد:« بند ۱۲- پی ریزی اقتصادصحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی جهت ایجادرفاه ورفع فقرو برطرف ساختن هر نوع محرومیت درزمینه های تغذیه ومسکن وکاروبهداشت وتعمیم بیمه»آیا در۶۰ سالگی می توان کاری جهت تامین نیازهای خانواده خود پیداکرد؟

نداشتن حداقلی برای رفع نیازهای زندگی در این سن گسترده تر شدن فقر و تباهی نیست؟ همچنین نظرکلیه اعضای مجلس و شورای نگهبان رابه اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی در مورد تعمیم ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به کلیه افراد بازنشسته «مساوی بودن آحادملت در برابر قانون »و«همه افرادملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند»جلب می کنیم.اصل۲۹ قانون اساسی بصورت شفاف تاکید دارد: «برخورداری از تامین اجتماعی ازنظربازنشستگی،بیکاری، پیری،ازکار افتادگی، بی سرپرستی، درراه ماندگی، حوادث ونیاز به خدمات بهداشتی و درمانی ومراقبتهای پزشکی بصورت بیمه و غیره حقی است همگانی.دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی ودرآمدهای حاصل ازمشارکت مردم، خدمات وحمایت های مالی فوق رابرای یک یک افراد کشورتامین کند»

باتاکید برقوانین ذکرشده و با توجه به پرداخت سهمی از درآمدمان در طی سالها به سازمان تامین اجتماعی جا داردکه دولت وسازمان تامین اجتماعی نیز در سنین پیری ازما حمایت وپشتیبانی کنند. لذا ما کارگران امضاکننده این نامه اعتراضی خواستارتصویب واجرایی شدن این حقوق همگانی:

۱-تصویب ماده قانونی بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه برای مردان دارای ۶۰ سال سن و زنان ۵۵ سال سن هستیم.

۲- دریافت حداقل حقوق برای کلیه بازنشستگان باهرچندسال سابقه می باشیم.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک تهران و حومه

هیات بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران وحومه

۶/۷/۱۳۹۲ رونوشت به:

شورای نگهبان )تحویل به دفترشورای نگهبان ساعت ۱۰ و۴۰ دقیقه صبح ۷/۷/۱۳۹۲)

مجمع تشخیص مصلحت نظام( تحویل به دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت ۱۰ و۵۰ دقیه صبح ۷/۷/۱۳۹۲)

وزیر کار آقای ربیعی ( ثبت در دبیرخانه به شماره ۱۱۳۵۹۰به تاریخ ۷/۷/۱۳۹۲)

سازمان تامین اجتماعی آقای نوربخش(ثبت در دبیرخانه به شماره۱۶۵۵۸۱۷به تاریخ ۷/۷/۱۳۹۲)

آقایان محجوب ، کامران نمایندگان مجلس (ثبت در دبیرخانه به شماره۵۶۵۴۵۶۶به تاریخ ۷/۷/۱۳۹۲)

خبرگزاری ایلنا (تحویل به خبرگزاری ساعت ۱۴)

سندیکاهای کارگری و انجمن های صنفی کارگری


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.