سرنوشت رون آراد و “ربودن” افسر سپاه پاسداران توسط موساد

چهارشنبه, 14ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

روزنامه “الرأی الیوم” مدعی شده که موساد یک افسر سپاه پاسداران را در سوریه ربوده و به یک کشور افریقایی برده است. بر این اساس، هدف از این عملیات به دست آوردن اطلاعات درباره رون آراد، خلبان مفقود اسرائیلی بوده است.    

Ron Arad

یک روزنامه عرب زبان چاپ لندن که به ایران نزدیک است، روز دوشنبه ۴ اکتبر در گزارشی نوشت که ماموران امنیتی اسرائیل در یک عملیات بی‌سابقه یک سرهنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را ربوده و او را به یک کشور آفریقایی برده‌اند.

به نوشته روزنامه “الرأی الیوم” هدف از این عملیات به دست آوردن اطلاعاتی درباره “رون آراد” کمک خلبان اسرائیلی بوده که ۳۵ سال پیش در جریان یک عملیات نظامی در جنوب لبنان به اسارت گروه شیعه امل درآمد و بعد به ایران منتقل شد.

این روزنامه به نقل از منابع خبری خود تاکید کرد که هدف اسرائیل تنها به دست آوردن اطلاعات درباره کمک خلبان اسرائیلی بوده و نه آدم‌ربایی و این عملیات نیز بدون نتیجه پایان گرفته است.

نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه چهارم اکتبر در سخنرانی‌اش در مجلس این کشور از یک “عملیات بسیار محرمانه در رابطه با سرنوشت رون آراد” سخن گفت و از “شجاعت ماموران موساد” تمجید کرد. بنت اما درباره جزییات این عملیات هیچ حرفی نزد.

رادیو پیام اسرائیل در سایت فارسی خود به نقل از وزارت دفاع و محافل امنیتی این کشور نوشته که “تلاش اسرائیل بی حاصل بوده و هیچ اطلاعات جدیدی درباره سرنوشت کمک خلبان اسیر اسرائیلی به دست نیامده است.”

این رادیو در ادامه به نقل از “منابعی که حاضر نشدند نامشان فاش شود” نوشته است که هدف پرده‌برداری از یک عملیات بی‌نتیجه از سوی نخست‌وزیر این بوده که “نگذارند رژیم ایران از این جریان به بهره برداری سیاسی بپردازد و یک درگیری با اسرائیل ایجاد کند”.

این منابع خبری گفته‌اند: «اگر افشا شود که اسرائیل یک افسر سپاهی را از سوریه ربوده و او را به یک کشور آفریقایی برده و سپس آزاد کرده است، رژیم ایران ممکن است با دگرگون جلوه دادن ماهیت این عملیات، اسرائیل را به آدم ربایی و همچنین انجام عملیات تعرضی علیه افراد خود تعبیر کنند و یک بحران منطقه ای و جهانی به وجود آورد.»

رادیو اسرائیل به نقل از رسانه‌های این کشور نوشته است: «هدف افشاگری نخست وزیر آن بوده که سوء تفاهمی درباره علت عملیاتی که بی نتیجه ماند، پیش نیاید. آنها [رسانه‌ها] گفتند که هدف اسرائیل القای این واقعیت است که آن عملیات از روی انگیزه‌های انسان دوستانه صورت گرفته و هیچ قصد تعرضی در کار نبوده است.»

رون آراد در ۱۴ اکتبر ۱۹۸۶ در جریان یک عملیات نظامی در جنوب لبنان پس از انفجار هواپیمایش، توسط نیروهای جبهه امل اسیر شد. سازمان امل در مقابل آزادی آراد خواهان آزادی زندانیان فلسطینی و لبنانی و دریافت سه میلیون دلار پول نقد شد.

پس از آن اسرائیل چندین عملیات برای آزادی آراد انجام داد که همه بی‌نتیجه بودند.

منابع امنیتی اسرائیل بر این باورند که رون آراد در سال  ۱۹۸۹ به حزب‌الله لبنان که به جمهوری اسلامی ایران بسیار نزدیک است، “فروخته شد” و از آن سال به بعد هیچ اثری از او در دست نیست.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.