راستی‌آزمایی یک ادعای طالبان؛ باز شدن مدرسه‌های دخترانه در کندز حقیقت ندارد

پنجشنبه, 15ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

وزیر معارف طالبان دستور بازگشایی مدرسه‌های پسران را داد، اما  گفت که دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم باید منتظر بمانند -عکس از رکنا

مختار وفایی

تا کنون که سه هفته از آغاز به کار مدرسه‌های پسرانه می‌گذرد، تصمیم طالبان در مورد مدرسه‌های دخترانه هنوز مشخص نشده است

روز چهارم اکتبر سخنگویان ارشد طالبان، از جمله سهیل شاهین و محمد نعیم، با انتشار یک بخش بریده شده از یک گزارش ویدیویی در صفحه‌های رسمی‌شان در توییتر، ادعا کردند که مدرسه‌های دخترانه در کندز باز شده و دختران روزانه به درس و آموزش مشغول‌اند. این ادعای سخن‌گویان طالبان شماری از رسانه‌ها را نیز غافلگیر کرد، و بازتاب آن در داخل افغانستان باعث امیدواری در زمینه فعال شدن مدرسه‌های دخترانه شد.

بررسی نسخه‌ها‌ی گوناگون گزارش‌های ویدیویی که از یک گردهمایی در شهرستان خان‌آباد ولایت کندز منتشر شده است نشان می‌دهد که ویدیوی که سخن‌گویان طالبان منتشر کرده‌اند، گمراه‌کننده است و ادعای باز شدن مدرسه‌های دخترانه در کندز حقیقت ندارد.

ویدیوی مذکور بخشی کوچک از یک گزارش تلویزیون ملی افغانستان است که در مورد گردهمایی زنان و دختران در شهرستان خان‌آباد تهیه شده است. تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان کار می‌کند. این گردهمایی روز سی‌ام سپتامبر در مرکز شهرستان خان‌آباد توسط کمیسیون تعلیم و تربیت طالبان و با همکاری مدرسه‌های دینی زنان به هدف اعلام حمایت از «نظام امارت اسلامی» برگزار شده است. در این گردهمایی، که ده‌ها تن از زنان و دختران دانش‌آموز در آن شرکت کرده بودند، شماری از دانش‌آموزان در صحبت با خبرگزاری پژواک از طالبان می‌خواهند که مدرسه‌ها را باز کنند و مانع آموزش دختران نشوند.

یکی از شرکت کنندگان که صورتش را کاملا پوشانده است، در مصاحبه با خبرگزاری پژواک می‌گوید: «ما آمدیم تا از نظام امارت اسلامی حمایت کنیم. ما خوشحال هستیم، چون موسیقی گم شده است.»

خبرنگار پژواک از شرکت کننده دیگر این گردهمایی می‌پرسد که از امارت اسلامی چه می‌خواهید؟ او می‌گوید: «ما از امارت می‌خواهیم که مدرسه‌های ما را مسدود نکنند. برادران ما که درس می‌خوانند، ما نیز باید درس بخوانیم. ما می‌خواهیم با حجاب و طبق قوانین اسلام درس بخوانیم.»

در قسمت دیگری از این ویدیوی پنج‌دقیقه‌ای که خبرگزاری پژواک منتشر کرده است، مولوی نجم‌الدین سعادت، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت طالبان در شهرستان خان‌آباد، می‌گوید: «این گردهمایی از سوی کمیسیون تعلیم و تربیت برگزار شده و دانش‌آموزان مدارس (دینی) و مدرسه‌ها در آن شرکت کرده‌اند و همه‌شان از نظام امارت اسلامی حمایت کردند.»

نکته دیگری که در این ویدیو قابل‌توجه است و سانسور آن توسط سخنگویان طالبان باعث گمراهی برخی از رسانه‌ها و مردم شده است، حرکت اعتراضی شماری از شرکت کنندگان در آن گردهمایی است. در یکی از ویدیوها که توسط تلویزیون ملی نیز پخش شده است، شماری از شرکت کنندگان در گردهمایی دیده می‌شوند که به جاده‌ می‌روند و به بسته ماندن مدرسه‌های دخترانه اعتراض می‌کنند. یکی از معترضان می‌گوید: «از امارت اسلامی می‌خواهیم که مکتب‌ها [مدرسه‌ها] را باز کند، اما در چارچوب اسلام.»

سه هفته قبل، وزیر معارف طالبان دستور بازگشایی مدرسه‌های پسران را داد، اما هم‌زمان گفت که دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم باید منتظر بمانند تا در موردشان تصمیم گرفته شود. تا کنون که سه هفته از آغاز به کار مدرسه‌های پسرانه می‌گذرد، تصمیم طالبان در مورد مدرسه‌های دخترانه هنوز مشخص نشده است. بسته ماندن مدرسه‌‌های دخترانه در افغانستان، با انتقادهای گسترده‌ای در درون و بیرون از افغانستان همراه بوده است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.