درخواست رسمی فعالان حقوق بشر از پلیس اسکاتلند برای بازداشت ابراهیم رئیسی

جمعه, 16ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر– شماری از فعالان حقوق بشر و اعضای خانواده‌های اعدام شدگان در ایران طی نامه‌ای رسمی، از پلیس اسکاتلند خواستند در صورت سفر «ابراهیم رئیسی»، رییس جمهوری ایران به گلاسکو، او را بازداشت کند. 

بیست و ششمین «اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد» در گلاسگو اسکاتلند برگزار می‌شود. نشست سران کشورها در تاریخ ۱۰ و ۱۱ آبان خواهد بود و به گزارش رسانه‌های ایران، ابراهیم رئیسی هم به این نشست دعوت شده است.

«استران استیونسون»، نماینده سابق اسکاتلند در پارلمان اروپا به روزنامه «تایمز» چاپ لندن گفته که او درخواست رسمی بازداشت رئیسی را به پلیس اسکاتلند تحویل داده است.

به نوشته تایمز، پنج نفر از اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی که توسط حکومت ایران اعدام شده‌اند، درخواست بازداشت رئیسی را امضا کرده‌اند.

در این نامه از پلیس اسکاتلند خواسته شده است رییس جمهوری ایران به اتهام‌های «نسل‌‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» بازداشت شود.

ابراهیم رئیسی متهم است که در اعدام جمعی زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ ایران نقش داشته است. 

هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰، به‌ویژه در تابستان ۱۳۶۷، در زندان‌های اوین و گوهردشت در تهران و زندان‌های مشهد، شیراز، اهواز و برخی دیگر از شهرهای ایران با دستور مستقیم «روح‌الله خمینی» و با تصمیم هیاتی موسوم به «هیات مرگ» که ابراهیم رئیسی عضو آن بود، اعدام شدند.

آمار دقیقی از این اعدام‌ها وجود ندارد اما بر اساس گزارش «سازمان عفو بین‌الملل»، دست‌کم چهار هزار و ۴۸۲ مرد و زن در فاصله دو ماه در ایران ناپدید شدند.

ابراهیم رئیسی بعد از شروع ریاست جمهوری در مرداد ۱۴۰۰ تا کنون، فقط یک سفر خارجی به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان داشته اما از سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خودداری و دلیل آن را محدودیت‌های کرونا اعلام کرده است.

در هفته‌های گذشته، تجمعات مختلفی در اعتراض به رسمیت شناخته شدن دولت ابراهیم رئیسی توسط کشورهای اروپایی برگزار و در این تجمعات، بر لزوم پی‌گیری بر محاکمه او تاکید شده است.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.