«سن مرز فرسودگی » معیار فرسودگی خودروها قرار گیرد

جمعه, 23ام مهر, 1400
اندازه قلم متن
«سن مرز فرسودگی » معیار فرسودگی خودروها قرار گیرد

سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تدقیق اجرای آیین نامه ماده (۸) قانون هوای پاک موضوع تعیین سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه موتوری و افزایش تعداد دفعات معاینه فنی سالانه خودرو پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، پیشنهاد اصلاح آیین نامه مذکور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.

به گزارش ایسنا، براساس آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک که با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درخصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو، در خرداد ماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید،  با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه با گذشت زمان در اثر استهلاک و پوسیدگی اجزا و بدنه، شاخص سن مرز فرسودگی بجای سن فرسودگی تعیین شده و خودروهای مشمول ملزم به افزایش دفعات سالانه معاینه فنی و افزایش هزینه های تردد هستند.

این امر به نحوی است که مالک وسیله نقلیه جهت اطمینان از صحت عملکرد آن، بایستی در بازه های زمانی کوتاه تری اقدام به معاینه فنی و بازرسی خودرو نماید. این خودروها به علت کارکرد بیشتر و طول عمرشان، عمدتاً دچار پوسیدگی بدنه و ساختار می­شوند و ریسک بروز تصادفات در سطح جاده ­ها و شهرها را به شدت افزایش می دهند.

سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه درحال حاضر تعداد دفعات معاینه فنی سالانه وسایل نقلیه موتوری پیش از رسیدن به سن مرز فرسودگی، به صورت واضح در متن آیین نامه یاد شده ذکر نشده است، به منظور تدقیق موضوع و جلوگیری از ایجاد هرگونه ابهام در اجرای مصوبه، پیشنهاد اصلاح آیین نامه را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، گفتنی است، پیشنهاد فوق هم اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست مراحل تصمیم گیری را سپری می کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.