دادگاه تجدیدنظر؛ رضا اسلامی به ۵ سال حبس محکوم شد

سه شنبه, 27ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حکم محکومیت رضا اسلامی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-کانادایی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۵ سال حبس تقلیل یافت. آقای اسلامی در دادگاه بدوی به ۷ سال حبس و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران محکومیت رضا اسلامی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-کانادایی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی را به ۵ سال حبس تقلیل داد.

آقای اسلامی، پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۷ سال حبس تعزیری، محرومیت از تدریس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

رسول کوهپایه زاده وکیل مدافع رضا اسلامی ضمن تایید این خبر در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: “با وجود صدور رای قطعی به تحمل پنج سال مجازات حبس، ظرفیت‌های قانونی برای پیگیری و احقاق حقوق موکلم هم به لحاظ درخواست اعاده دادرسی و هم درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری وجود دارد و همین طور درخواست عفو و بخشودگی او را در چارچوب ضوابط و قوانین دارم. همچنین با توجه به این که قریب به ۱۸ ماه از صدور قرار بازداشت موقت و زندانی شدن موکل می‌گذرد درخواست قانونی استفاده از مرخصی را به مراجع ذیصلاح تقدیم خواهم کرد که بتواند مثل سایر زندانیان از حقوق قانونی خود در بهره مندی از مرخصی استفاده کند.”

جلسه نخست دادگاه رسیدگی به اتهامات وی پیشتر در تاریخ ۲۹ مهرماه سال گذشته در این شعبه برگزار شده بود. آقای اسلامی در این جلسه از بابت اتهام “همکاری با دول متخاصم خارجی (آمریکا) علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق مشارکت در برگزاری دوره‌های آموزشی حاکمیت قانون در کشور چک” محاکمه شده بود.

پیشتر نیز پرونده آقای اسلامی در شعبه ۱ بازپرسی دادسرای اوین مورد بررسی قرار گرفته بود. این پرونده ۱۵ متهم داشته که از میان آنها ۱۴ تن از اتهام “همکاری با دول متخاصم خارجی” تبرئه شدند و پرونده آقای اسلامی نیز پس از صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع داده شد. از میان این افراد پرونده یک نفر نیز از بابت اتهام “کشف حجاب در ترکیه” به دادسرای عمومی ارجاع داده شده بود.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده آقای اسلامی در خصوص مصداق اتهام مطروحه علیه آقای اسلامی به هرانا گفته بود: «دادگاه در خصوص مصداق اتهام همکاری با دول متخاصم خارجی (آمریکا) علیه آقای اسلامی به برگزاری یک دوره آموزشی ۵ روزه حقوق در کشور جمهوری چک استناد کرده است. این دوره توسط یک نهاد آکادمیک برای ۱۵ نفر از دانشجویان برگزار شده که حامی مالی و اسپانسر این دوره یک ان‌جی‌او و سازمان غیردولتی و مردم نهاد آمریکایی بوده و ارتباطات ایشان در هیچ مقطعی کوچک‌ترین ارتباطی با هیچ فردی از دولت آمریکا نبوده است. ضابطان پرونده معتقدند که این ان‌جی‌او با یکی از نهادهای دولتی امریکا رابطه داشته و آقای اسلامی گفته‌اند “در صورت صحت این موضوع هم کاملا از آن بی‌خبر بوده و شخصا هیچ‌گونه ارتباط با هیچ نهاد دولتی در هیچ سطحی نداشته‌ام. جرم انتسابی کاملا واهی و بی اساس است. نه عنصر مادی جرم که ارتباط باشد وجود دارد و نه عنصر معنوی جرم که قصد ارتباط باشد وجود دارد.»

رضا اسلامی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۹۹ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. پس از بازداشت دفتر آقای اسلامی در دانشکده حقوق مورد بازرسی قرار گرفته و شماری از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه و لپ تاپ او ضبط شدند. او نهایتا چندی پیش با پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است.

رضا اسلامی، فرزند غلام علی، متولد ۱۳۴۲، متاهل، پدر ۲ فرزند، اهل و ساکن تهران و شهروند دو تابعیتی ایرانی کانادائی است. آقای اسلامی دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه مک گیل کانادا و یکی از اساتید رشته حقوق بشر و حقوق محیط زیست در دانشگاه شهید بهشتی است.

آقای اسلامی دارای بیش از ۷۰ مقاله داخلی و بین‌المللی در زمینه حقوق بشر است. وی همچنین تاکنون موفق به تالیف و ترجمه بیش از ۱۰ کتاب در زمینه حقوق بشر شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.