اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت : از تشکیل انجمن صنفی تا وعده‌ رسیدگی در سال آینده

چهارشنبه, 28ام مهر, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر- دست‌کم سه‌هزار و ۱۰۰ کارگر چهار مرکز در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیش از ۱۵ماه معوقه مزدی دارند. بیشترین تعداد این مزدبگیران را قرق‌بان‌‌ها و نیروهای حفاظت از جنگل‌های شمال به خود اختصاص داده‌اند.

معوقات مزدی جنگل‌بانان مازندران

رییس «مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران» و نماینده بیش از دو هزار کارگر قرق‌بان‌‌ و نیروی حفاظت از جنگل‌ها از چهار ماه معوقه حقوق این کارگران خبر داد و افزود: «آنان و خانواده‌های‌شان در شرایط بسیار بدی به سر می‌برند.»

به گفته او، دو تا سه هزار کارگر شاغل در طرح حفاظت از جنگل‌های شمال در مازندران در قالب شرکت‌های «صنایع چوب و کاغذ»، «آذر رود»، «کار سنگرود»، «انارستان»، «چوب فریم»، «نکاچوب» و… با وجود تلاش شبانه‌روزی برای حفاظت از جنگل‌ها، چهار ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. در این موضوع، نه سازمان جنگل‌ها و نه هیچ نهاد و سازمان مسوول دیگری پاسخ‌گو نیست. دولت باید محل اعتبار آن‌ها را پیش‌بینی و از طریق سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور پرداخت کند.

این معوقات مربوط به دو ماه پایانی دولت دوازدهم و دو ماهی است که دولت سیزدهم بر سر کار آمده است.

در این مدت، حق بیمه‌های قرق‌بان‌ها و نیروهای حفاظتی هم پرداخت نشده است. این امر آن‌ها را برای استفاده از دفترچه بیمه‌های‌شان دچار مشکل می‌کند.

اعتصاب کارگران پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت

کارگران پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت از روز شنبه ۲۴ مهر به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده پرداخت مطالبات خود از سوی کارفرما، دست از کار کشیدند. این گروه از کارگران که چهار ماه معوقه مزدی دارند، اعتصاب کرده‌اند.

کارفرمای شرکت پیمان‌کاری «کاریز» که مسوولیت۲۰۰ کارگر در پروژه تونل آزادراه منجیل به رشت در شهرستان رودبار استان گیلان را برعهده دارد، به کارگران وعده داده است تا ۲۵ مهر بخشی از معوقات چهار ماهه مزدی آن‌ها را پرداخت کند.

به گفته کارگران، کارفرمای اصلی پروژه آزادراه قزوین به رشت، وزارت راه است که اجرای ساخت این پروژه عمرانی را به یک شرکت پیمان‌کاری بزرگ به نام «عطاردیان» واگذار کرده است. شرکت کاریز پیمان‌کار دسته دوم این پروژه محسوب می‌شود که وعده پرداخت حقوق کارگران را بر اساس قول کارفرمای اصلی داده است.

معوقات مزدی کارگران شهرداری کردکوی

کارگران شهرداری کردکوی در استان گلستان یک ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند. به گفته فرماندار این شهرستان، وضعیت شهرداری کردکوی به هم ریخته و سرپرست شهرداری در این مدت نتوانسته است به اوضاع رسیدگی کند و کارگران و شهروندان بسیار ناراضی هستند.

او در ادامه افزود: «تعدادی از کارگران شهرداری به فرمانداری این شهرستان مراجعه و اعتراض خود را اعلام کردند که نیروهای رسمی شهرداری حقوق و اضافه کار خود را کامل دریافت می‌کنند ولی به کارگران حقوقی داده نمی‌شود.»

ادامه بلاتکلیفی کارگران سد شفارود

جمعی از کارگران سد «شفارود» در اعتراض به عدم دریافت چند ماه حقوق خود، مقابل کارگاه تجمع کردند. کارگران این سد از اردیبهشت‌ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند. ۹۰۰ کارگر در این سد مشغول فعالیت هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.