پروین بهمنی، لالایی‌خوان و احیاگر ترانه‌های بومی ایران، درگذشت

جمعه, 30ام مهر, 1400
اندازه قلم متن
پروین بهمنی
 

پروین بهمنی، لالایی‌خوان پرآوازه قشقایی و پژوهشگر موسیقی نواحی، روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

او که به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین» شهره بود، مدتی پیش به‌دلیل وخامت مشکلات قلبی-ریوی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.

پروین بهمنی در سال ۱۳۸۶ با لالایی‌خوانی در فیلم «سه زن» ساخته منیژه حکمت به شهرتی بی‌سابقه دست یافت.

منیژه حکمت، فیلمساز ایرانی، در واکنش به خبر درگذشت این هنرمند در توییتر خود نوشت: «پروین عزیز … با رفتنت بچه‌های این سرزمین دیگر مادر ندارند که برای‌شان لالایی بخواند.»

 

 

پروین بهمنی متولد ۱۳۲۸ در شیراز، از هنرمندان و پژوهشگران شناخته‌شده در عرصه موسیقی نواحی ایران بود.

او پیش از مهاجرت به تهران، نزد اساتیدی همچون حبیب خان گرگین‌پور، محمد حسین کیانی، محمد قلی خورشید و غلامرضا خان بهمنی آواز و ردیف موسیقی ایرانی را آموخت و توانست با همکاری محمدرضا درویشی و دانشگاه آتاتورک ترکیه به گردآوری نغمه‌های بومی قشقایی بپردازد.

پروین بهمنی همچنین دارنده نشان دکترای افتخاری از کنسرواتوار مسکو و دانشگاه دولتی کشور ترکیه بود. او که در ایران امکان چندانی برای کنسرت عمومی نداشت، توانسته بود با حضور در جشنواره‌های موسیقی بومی آلمان، روسیه و ترکیه، ستایش منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند.

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، نیز در پیامی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.