هوای «ناسالم» تهران کارخانه‌های آسفالت و معادن را تعطیل کرد

سه شنبه, 16ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

aludegi-hava

محمد هادی حیدرزاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران، روز سه‌شنبه ۱۶ مهر از قرارگیری شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» و تعطیلی موقت کارخانه‌های آسفالت و معادن استان تهران خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت که اداره کل محیط زیست استان تهران طی نامه‌هایی از وزارتخانه‌های مربوطه خواسته تا «زنگ ورزش مدارس به جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان و ورزش‌های صبحگاهی نیز به جهت حفظ سلامت شهروندان در پارک‌ها طی روز چهارشنبه برگزار نشود.»

آقای حیدرزاده توضیح داد که با توجه به تداوم وزش باد در استان تهران پیش‌بینی می‌شود تا بعدازظهر چهارشنبه غلظت آلاینده ذرات معلق در پایتخت در شرایط «ناسالم» باقی بماند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران از کلیه افراد بویژه سالمندان و کودکان خواست از ترددهای غیرضروری در معابر و انجام فعالیت‌های شدید بدنی و فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

وی تأکید کرد: «آخرین ارقام نشان می‌دهد غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون به ۱۴۰ پی‌اس‌آی و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون به ۱۲۰ پی‌اس‌آی رسیده است و بر این اساس شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار گرفته است.»

مسئله آلودگی هوا و دیگر آلودگی‌های زیست‌محیطی در ایران ابعادی بحرانی به خود گرفته و در همین رابطه بانک جهانی روز دوشنبه با انتشار گزارش تازه‌ای خبر داد که ایرانیان در میان آلوده‌کننده‌ترین شهروندان جهان قرار دارند.

بر پایه این گزارش در حالی که میزان سرانه انتشار گاز دی‌اکسید کربن شهروندان چین در سال ۵٫۲ تن است، هر ایرانی در سال ۸٫۲ تن دی‌اکسید کربن وارد محیط زیست می‌کند.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران روز ۱۴ مرداد امسال گفت که بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران از رتبه هشتم جهان از نظر آلودگی هوا به رتبه سوم رسیده است.

یوسف رشیدی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران نیز گفته است «بیش از دو میلیون خودرو» در پایتخت، «فاقد معاینه فنی» هستند در حالی‌که طبق قانون پنج ساله شدن خودروها باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

تهران از آلوده‌ترین شهرهای جهان است و گزارش‌های رسمی می‌گویند شهرهای دیگر مانند اهواز، مشهد، تبریز، اصفهان، اراک و شیراز هم با بحران آلودگی هوا روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز یازدهم مهر، سعید متصدی، معاون جدید سازمان حفاظت از محیط زیست ایران گفت که تعداد کلان‌شهرهای آلوده کشور به ۹ شهر افزایش یافته است.

ترافیک، تعداد زیاد خودرو و کیفیت پایین سوخت خودروی تولید ایران، از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوای این شهرها است.

افزایش ذرات مرگبار مشهور به ریزگردها در آسمان تعدادی از شهرهای ایران نیز بر آلودگی هوای آنها افزوده است.

محمدهادی حیدرزاده، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، خردادماه سال گذشته اعلام کرد که هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.