ملاقات همسر نازنین زاغری با وزیر امور خارجه بریتانیا در پنجمین روز اعتصاب غذا

پنجشنبه, 6ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

پس از گذشت  پنجمین روز از اعتصاب غذای  ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، شهروند ایرانی–بریتانیایی زندانی در ایران او قرار است امروز ششم آبان۱۴۰۰  با لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، دیدار کند.

ریچارد رتکلیف از روز یک‌شنبه دوم آبان به دلیل نارضایتی از عملکرد دولت بریتانیا در مواجهه با آزادی نازنین زاغری و همچنین نگرانی از اجرای حکم جدید صادر شده برای او در محوطه بیرونی وزارت خارجه بریتانیا در لندن دست به اعتصاب غذا زده است.

این اقدام ریچارد رتکلیف طی ۵ روز گذشته از سوی نخست وزیر و وزیر امور خارجه بریتانیا واکنشی در پی نداشته است.

نازنین زاغری،‌ کارمند بنیاد تامسون رویترز، در فروردین ۹۵ در پایان سفرش به ایران که برای دیدار با خانواده رفته بود، در فرودگاه تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. از چند ماه پیش،‌ با وجود پایان یافتن دوران محکومیت خانم زاغری، حکومت ایران پرونده‌ تازه‌ای علیه او گشود و او را دوباره به زندان محکوم کرد.

این شهروند دوتابعیتی در تمام سال‌های گذشته و جلسات دادگاه برگزار شده اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده است.

ریچارد رتکلیف پیشتر گفته بود همسرش از سوی حکومت جمهوری اسلامی «گروگان‌» گرفته شده تا دولت بریتانیا مبلغ  ۴۰۰ میلیون پوند بدهی خود را به ایران بپردازد.

دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ریچارد رتکلیف قصد دارد این پرسش را از لیز تراس بپرسد که چه چیزی باعث تأخیر در پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران شده است؟


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.