شعار امسال روز جهانی شهرها؛ “سازگاری شهرها برای تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی”

یکشنبه, 9ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

 

شعار امسال روز جهانی شهرها؛ "سازگاری شهرها برای تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی"

هرساله در تاریخ ۳۱ اکتبر “روز جهانی شهرها” گرامی داشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی شهرها در ۲۰۲۱ تاکید کرد: شهرها کانون نوآوری و نبوغ انسانی و نیز مراکزی بالقوه برای اقدامات متحول کننده در جهت اجرای اهداف توسعه پایدار و ایجاد جهانی بدون کربن، مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و عادلانه از نظر زندگی اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: شعار امسال (۲۰۲۱) روز جهانی شهرها با عنوان “سازگاری شهرها برای تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی”، در زمانی مطرح می شود که شهرها باید در برابر این تغییرات نسبت به قبل مقاوم تر باشند زیرا شهرها هم اکنون کانون های همه گیری کووید۱۹ بوده و در خط مقدم بحران آب و هوا نیز هستند.

گوترش همچنین خاطر نشان کرد: در سراسر جهان، بیش از یک میلیارد نفر در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند که ۷۰ درصد آنها در برابر بحران های ناشی از تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر هستند. افزایش سطح آب دریاها می‌تواند بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در شهرهای ساحلی را تا سال ۲۰۵۰ در معرض خطر مستقیم قرار دهد. با این حال، تنها ۹ درصد از بودجه آب و هوایی در شهرهای مختلف جهان صرف سازگاری با این تغییرات و تاب‌آوری در برابر آنها می‌شود. همچنین شهرها در کشورهای در حال توسعه بسیار کمتر از شهرهای کشورهای توسعه‌یافته این بودجه را دریافت می کنند که این شرایط باید تغییر کند به طوری که نیمی از کل بودجه آب و هوایی کشورها باید به سازگاری با عواقب ناشی از بحران آب وهوا اختصاص داده شود.

وی همچنین ادامه داد: ما به یک رویکرد مردم محور و همه شمول برای برنامه ریزی، ساخت و مدیریت شهرها نیاز داریم. زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر، سیستم‌های هشدار اولیه و ابزارهای مالی برای کاهش خطرات، از جمله ابزارهای حیاتی هستند چراکه شهرها به دنبال سازگاری، محافظت از زندگی و تامین معاش ساکنان خود هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر اطلاع رسانی مرکز منطقه ای سازمان ملل برای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی (UNRCCA)، دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه افزود: شهرها می توانند راه را برای بهبود شرایط و بحران های ناشی از همه گیری کووید۱۹ هموار کرده، انتشار گازهای گلخانه ای را تا مقیاس و سرعت مورد نیاز جهان کاهش داده و آینده‌ای تاب‌آور را برای میلیاردها نفر تامین کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.