هشدار رئیس اتاق بازرگانی درباره احتمال خروج سرمایه‌گذاران افغان از ایران

شنبه, 15ام آبان, 1400
اندازه قلم متن
 

حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، گفته است سرمایه‌گذاران افغان که در ایران حضور دارند، به دلیل شرایط بهتر تمایل پیدا کرده‌اند که به ترکیه بروند.

او با اشاره به این که سرمایه‌گذاران در ترکیه می‌توانند اقامت، گذرنامه و حق تحصیل فرزندان‌شان را دریافت کنند، گفته است در ایران «این فرایند طولانی است» و ایران با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری تنها اقامت پنج‌ ساله می‌دهد.

دولت ایران در تیرماه سال ۹۸ مصوب کرد که خارجی‌هایی که ۲۵۰ هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند اقامت پنج‌ساله بگیرند ولی مهرماه امسال بابک دین‌پرست، معاون وزارت کشور ایران، اذعان کرد که تاکنون «حتی یک مورد تقاضا» هم دریافت نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، همچنین با اشاره به اوضاع کنونی افغانستان، گفته است علاوه بر بحث ویزا و اقامت، باید در تعیین معافیت‌های مالیاتی نیز سیاست‌های کنونی دولت ایران تغییر کند تا به سرمایه‌گذاران افغان مشوق‌های لازم داده شود.

او آمار دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری افغان‌ها در ایران نداده، ولی گفته است مهرماه امسال ۱۷ طرح در این زمینه بررسی شده و ارزش آنها بین «۳۰۰ هزار دلار تا ۲۰ میلیون دلار متغیر است».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.