کسری ۲۷۹ میلیون متر مکعب آب در تهران/ خشکسالی پایتخت ادامه دارد

یکشنبه, 16ام آبان, 1400
اندازه قلم متن
کسری ۲۷۹ میلیون متر مکعب آب در تهران/ خشکسالی پایتخت ادامه دارد

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه تهران با ۲۷۹ میلیون متر مکعب کسری ذخایر آب مواجه است، گفت: هنوز با کم‌آبی و کسری مخزن مواجه هستیم، بیلان سدهای در دست بهره برداری ما منفی و خشکسالی همچنان با ما همراه است.

محمد شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به وضعیت ذخایر آب مخازن سدهای تهران اظهار داشت: در حال حاضر موجودی مخازن سدهای پنجگانه تهران ۴۱۲ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با روز مشابه سال گذشته که ۶۹۱ میلیون متر مکعب بوده، ۲۷۹ میلیون متر مکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر ذخیره آب سد امیرکبیر ۷۹ میلیون متر مکعب است، سال گذشته این حجم آب ۱۱۹ میلیون متر مکعب بوده است، لتیان اکنون ۲۳ میلیون متر مکعب آب دارد، در حالی که سال گذشته ذخیره این سد ۴۸ میلیون متر مکعب بوده است. ذخیره سد لار اکنون ۳۹ میلیون متر مکعب و سال گذشته ۸۴ میلیون متر مکعب بوده، موجودی سد طالقان  ۱۹۵ میلیون متر مکعب و سال گذشته ۲۷۰ میلیون متر مکعب بوده است و سد ماملو اکنون ۷۶ میلیون متر مکعب آب دارد که این در حالی است که این حجم سال گذشته ۱۷۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و بر‌قآبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به بارش‌های چند روز اخیر خاطرنشان کرد: به واسطه سامانه بارشی که در سطح کشور و استان مستقر بود خوشبختانه بارش خوبی را در حوزه عملکرد استان تهران شاهد بودیم به نحوی که از ابتدای آبانماه تاکنون حدود ۲۱٫۸ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که همین میزان شرایط را نسبت به وضعیت مهرماه بهبود بخشید. 

وی همچنین درخصوص بارش های اخیر بیان داشت: از ابتدای مهر تاکنون کل میزان بارندگی استان ۲۴٫۷ میلی‌متر بوده، این میزان سال گذشته و در همین بازه ۴۵ روزه ۱۴٫۳ میلی‌متر بوده است.

شهریاری با اشاره به متوسط بارندگی استان تهران  در مدت زمان اعلام شده را ۲۶ میلی‌متر اعلام و یادآور شد: علیرغم بارش های اخیر همچنان در مقایسه با متوسط بلندمدت نزدیک ۵ درصد با کاهش بارندگی مواجه هستیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در صورت تداوم بارش ها، مطمئنا ورودی مخازن سدها بهبود یافته و بخشی از کسری ۲۷۹ میلیون متر مکعبی ذخایر سدهای پنجگانه جبران خواهد شد، گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۳ میلیون متر مکعب  آب به مخازن سدهای تامین کننده آب شرب  تهران وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (ابتدای مهر تا ۱۴ آبان) که ۸۴ میلیون متر مکعب بوده همچنان با کاهش ۳۷ درصدی میزان آب ورودی به مخازن سدهای واقع در سامانه‌های شرق و غرب تهران شاهد هستیم. 

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه روند کاهشی ورودی به سدها پابرجاست، افزود: هنوز با کم‌آبی و کسری مخزن مواجه هستیم، بیلان سدهای در دست بهره برداری ما منفی و خشکسالی همچنان با ما همراه است.

وی از شهروندان خواست که کمافی السابق همراهی و همکاری در خصوص صرفه جویی و مدیریت مصرف بهینه را  داشته باشند تا بتوانیم تامین آب مطمئن و پایداری را داشته باشیم.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.