گزارش تکمیلی از مرگ خسرو جمالی فر به دنبال ضرب و شتم توسط ماموران در زندان سنندج

سه شنبه, 18ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – پس از گذشت چند روز از انتشار گزارش هرانا مبنی بر جان باختن خسرو جمالی فر در زندان سنندج به دلیل ضرب‌وشتم از سوی ماموران زندان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در واکنش به این گزارش با انتشار ویدئویی منتسب به لحظه بر زمین افتادن این زندانی در سلول انفرادی مدعی شده که او سردرد داشته و پس از اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داده است. این ادعا در حالی مطرح میشود که منابع مطلع به هرانا گفته‌اند که این زندانی پیش از انتقال به انفرادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در زندان جان خود را از دست داده است. همچنین جسد وی صبح روز بعد در فضای امنیتی، همزمان با تهدید خانواده بدون دریافت گزارش پزشکی قانونی به خاک سپرده شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صداوسیما به تازگی گزارشی ویدئویی از لحظه منتسب به بر زمین افتادن خسرو جمالی فر در زندان سنندج منتشر کرده است.

صدا و سیما در این گزارش، با اشاره به انتشار خبر جان باختن خسرو جمالی فر در زندان سنندج در پی ضرب و شتم ماموران زندان را که چندی پیش توسط هرانا منتشر شده است با انتشار ویدیویی مدعی شده که “این زندانی در اسلول انفرادی اظهار سردرد می‌کند که بلافاصله به بهداری زندان و سپس به بیمارستان اعزام می‌شود و پس از یک ساعت در بیمارستان فوت می‌کند.”

این در حالی است که شاهدین عینی به هرانا گفته اند که آقای جمالی فر پیش از انتقال به سلول انفرادی توسط ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. همچنین یک منبع آگاه به هرانا گفته است که بر خلاف گزارش صدا و سیما، این زندانی در داخل زندان فوت کرده است و پیکر او پس از چند ساعت بدون رویت جسد توسط خانواده، در فضایی امنیتی و همراه با تهدید نزدیکان به خاک سپرده شده است.

به گفته این منبع مطلع، پیکر این زندانی بدون دریافت گزارش پزشکی قانونی مبنی بر علت فوت به خاک سپرده شده است. این در حالی است که شاهدین عینی به هرانا گفته اند که بر روی سر این زندانی آثار جراحتی به شکل عمودی دیده شده که نمیتواند بر اثر برخورد سر به تخت ایجاد باشد.

“خسرو جمالی فر، ۲۶ ساله، متهم به قتل و در انتظار صدور حکم” شب سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰، در پی ضرب و شتم توسط ماموران زندان سنندج و به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست داد.

پیشتر یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا گفت که روز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه آقای جمالی فر در کریدور بند قرنطینه این زندان با یکی دیگر از زندانیان درگیر شد. این منبع مطلع در این خصوص افزود: «ماموران زندان خسرو را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند و او نهایتا ساعاتی بعد به دلیل ضربات وارده به سر فوت کرد. در این ماجرا قصور پرستار زندانی به نام عبدالهی و عدم اعزام به موقع به بیمارستان نیز در مرگ این زندانی موثر بوده است.

به دنبال مرگ وی، زندانیان زندان سنندج خواستار بازدید بازرسان سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه بودند و تقاضای بررسی دوربین‌های مدار بسته را کردند.

ضرب و شتم زندانیان در زندان‌های ایرانی امری مسبوق به سابقه است. این درگیری‌ها در مواردی منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر و یا مرگ زندانی می‌شود. این امر در حالی است که مسئولیت حفظ سلامت زندانی در دوران محکومیت، با سازمان زندان‌ها است.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.